"Olizovat stejný lžíce": regulace kvality uživatelsky generovaného obsahu serveru Scuk.cz a motivace jeho tvůrců
Zhe Scuk.cz Project: user-generated content from the perspective of quality control and creators' motivation. Case study
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52229Identifikátory
SIS: 111953
Kolekce
- Kvalifikační práce [18343]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štechová, Markéta
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
26. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
uživatelsky generovaný obsah, obsahová kvalita, motivace, participace, reputační web, negociace kvality, kulturní kapitál, sociální kapitál, gastronomie, recenzeKlíčová slova (anglicky)
user-generated content, content quality, motivation, participation, reputation systems, negotiated quality, cultural capital, social capital, gastronomy, reviewTato diplomová práce zkoumá způsoby a sociální proces regulace obsahové kvality a motivace k participaci na projektu Scuk.cz, internetovém serveru věnovanému hodnocení restaurací a jiných gastronomických provozoven. Scuk.cz představuje specifický případ uživatelsky generovaného obsahu (UGC), kam textový obsah dodává uzavřená komunita hodnotitelů, vybraná zakladatelem projektu z řad milovníků jídla mimo profesionální gastronomii. Cílem práce je popsat tento filtrační a regulační proces a kvalitativní kritéria, uplatňovaná na hodnotitele i konkrétní texty, z pohledu správců i hodnotitelů. Používá k tomu jak teorii reputačních systémů, tak Carpentierův dynamický koncept kvality jakožto proměnlivého výsledku demokratického vyjednávání (v prostředí komunitního média, kterým Scuk do jisté míry je). Motivace k účasti na projektu jsou osvětleny pomocí Bourdieuových konceptů sociálního a kulturního kapitálu a jejich rozpracování od navazujících autorů. Praktická část výzkumu je založená na kvalitativním dotazování správců a 11 členů hodnotitelské komunity a jejich tematické analýze. Materiál z rozhovorů je doplněn o analýzu kodexů Scuku, textů recenzí a další komunitní komunikace. Mezi závěrečná zjištění v otázce obsahové regulace patří silný vliv prvotního síta, které vědomě formuje komunitu s podobným...
This Master degree thesis deals with content quality regulation and motivation to participate in the Scuk.cz project - web server dedicated to reviews of restaurants and other culinary venues. The server represents a specific case of user-generated content (UGC) whose content comes from closed community of reviewers chosen among non-professional food lovers by the server's founder. Aim of this thesis is to describe this filtration and regulation process as well as the qualitative criteria applied to reviewers and reviews, both from the point of view of administrators and community members. It uses the theory of reputation systems as well as Carpentier's more dynamic concept of quality as the ever-changing result of democratic negotiations (in the context of community media, as Scuk.cz can be to a certain extent). Motivations for participation are explained with Bourdieu's concepts of social and cultural capital and their later derivations. Empirical part of the study is based on qualitative interviews with administrators and 11 community members and following thematical analysis. Interview data are completed with analysis of texts - Scuk guidelines, reviews and other community communication. We found out that the first access filter plays a key role in content regulation, creating like- minded...