Zobrazit minimální záznam

The Last Judgment in the Language of Art
dc.contributor.advisorJandejsek, Petr
dc.creatorFojtů, Daniela
dc.date.accessioned2017-05-15T16:41:53Z
dc.date.available2017-05-15T16:41:53Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/52419
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zaměřuje na téma posledního soudu v umění. Oporou a zároveň výchozím textem tématu je Ježíšova apokalyptická řeč z Matoušova evangelia (Mt 25, 31-46). Práce se snaží přiblížit jedno z eschatologických témat z pohledu bible, církevní nauky a umění a poukázat přitom na jejich vzájemný vztah a propojenost na cestě hledání pravd víry. Toto hledání však vždy probíhá v čase, takže každá ze jmenovaných veličin je sledována v dynamice svého vnitřního vývoje v rámci zvoleného časového vymezení. Pokouší se nejdříve ukázat, jak se vyvíjela původní Ježíšova eschatologie v průběhu staletí, ve kterých byla církev postavena do různých společenských rolí. Od počátku křesťanského teologického myšlení však je vždy ve hře formulování pravdy také umělecká výpověď, sloužící nejdříve k jinému "popsání" teologického uchopení neuchopitelného daru víry a později se emancipující do zcela samostatné cesty hledání pravdy. Příkladem tohoto přerodu pak jsou tři zvolená díla autorů z pomezí středověku a renesance Giotto di Bondone, Hieronymus Bosch a Michelangelo Buonarroti.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis called The Last Judgement in the Language of Art focuses on the topic of the Last Judgment in art. Jesus` apocalyptic speech, which can be found in the Gospel According to Matthew (Matthew 25:31-46), is the basis for this theme. The thesis tries to approach one of the eschatological topics from the point of view of The Bible, the church doctrine and fine arts while examining their interrelationship and interconnectedness in the quest for the truths of faith. The thesis aims to juxtapose the conceptions of the topic of the Last Judgement according to the Gospels, church theology and three concrete artistic interpretations, and to describe their mutual influence. The text is divided into three main chapters. The first chapter refers to the biblical sources of the topic and deals with it in the context of church dogma. The second chapter focuses on the area of fine arts and explores its forms in the context of Christianity. The final chapter includes an analysis of three artistic interpretations of the Last Judgement as rendered by Giotto di Bondone, Hieronymus Bosch and Michelangelo Buonarroti. All interpretations of the artworks are included as attachments and can be found at the conclusion of the thesis.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Evangelická teologická fakultacs_CZ
dc.titlePoslední soud v jazyce uměnícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-09
dc.description.departmentJaboken_US
dc.description.departmentJabokcs_CZ
dc.description.facultyProtestant Theological Facultyen_US
dc.description.facultyEvangelická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId135932
dc.title.translatedThe Last Judgment in the Language of Arten_US
dc.contributor.refereeHeryán, Ladislav
dc.identifier.aleph001622307
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePastoral and Social Worken_US
thesis.degree.disciplinePastorační a sociální prácecs_CZ
thesis.degree.programSociální prácecs_CZ
thesis.degree.programSocial Worken_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csEvangelická teologická fakulta::Jabokcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enProtestant Theological Faculty::Jaboken_US
uk.faculty-name.csEvangelická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enProtestant Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csETFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPastorační a sociální prácecs_CZ
uk.degree-discipline.enPastoral and Social Worken_US
uk.degree-program.csSociální prácecs_CZ
uk.degree-program.enSocial Worken_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zaměřuje na téma posledního soudu v umění. Oporou a zároveň výchozím textem tématu je Ježíšova apokalyptická řeč z Matoušova evangelia (Mt 25, 31-46). Práce se snaží přiblížit jedno z eschatologických témat z pohledu bible, církevní nauky a umění a poukázat přitom na jejich vzájemný vztah a propojenost na cestě hledání pravd víry. Toto hledání však vždy probíhá v čase, takže každá ze jmenovaných veličin je sledována v dynamice svého vnitřního vývoje v rámci zvoleného časového vymezení. Pokouší se nejdříve ukázat, jak se vyvíjela původní Ježíšova eschatologie v průběhu staletí, ve kterých byla církev postavena do různých společenských rolí. Od počátku křesťanského teologického myšlení však je vždy ve hře formulování pravdy také umělecká výpověď, sloužící nejdříve k jinému "popsání" teologického uchopení neuchopitelného daru víry a později se emancipující do zcela samostatné cesty hledání pravdy. Příkladem tohoto přerodu pak jsou tři zvolená díla autorů z pomezí středověku a renesance Giotto di Bondone, Hieronymus Bosch a Michelangelo Buonarroti.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis called The Last Judgement in the Language of Art focuses on the topic of the Last Judgment in art. Jesus` apocalyptic speech, which can be found in the Gospel According to Matthew (Matthew 25:31-46), is the basis for this theme. The thesis tries to approach one of the eschatological topics from the point of view of The Bible, the church doctrine and fine arts while examining their interrelationship and interconnectedness in the quest for the truths of faith. The thesis aims to juxtapose the conceptions of the topic of the Last Judgement according to the Gospels, church theology and three concrete artistic interpretations, and to describe their mutual influence. The text is divided into three main chapters. The first chapter refers to the biblical sources of the topic and deals with it in the context of church dogma. The second chapter focuses on the area of fine arts and explores its forms in the context of Christianity. The final chapter includes an analysis of three artistic interpretations of the Last Judgement as rendered by Giotto di Bondone, Hieronymus Bosch and Michelangelo Buonarroti. All interpretations of the artworks are included as attachments and can be found at the conclusion of the thesis.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Evangelická teologická fakulta, Jabokcs_CZ
dc.identifier.lisID990016223070106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV