dc.contributor.advisor | Jandejsek, Petr | |
dc.creator | Fojtů, Daniela | |
dc.date.accessioned | 2017-05-15T16:41:53Z | |
dc.date.available | 2017-05-15T16:41:53Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/52419 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zaměřuje na téma posledního soudu v umění. Oporou a zároveň výchozím textem tématu je Ježíšova apokalyptická řeč z Matoušova evangelia (Mt 25, 31-46). Práce se snaží přiblížit jedno z eschatologických témat z pohledu bible, církevní nauky a umění a poukázat přitom na jejich vzájemný vztah a propojenost na cestě hledání pravd víry. Toto hledání však vždy probíhá v čase, takže každá ze jmenovaných veličin je sledována v dynamice svého vnitřního vývoje v rámci zvoleného časového vymezení. Pokouší se nejdříve ukázat, jak se vyvíjela původní Ježíšova eschatologie v průběhu staletí, ve kterých byla církev postavena do různých společenských rolí. Od počátku křesťanského teologického myšlení však je vždy ve hře formulování pravdy také umělecká výpověď, sloužící nejdříve k jinému "popsání" teologického uchopení neuchopitelného daru víry a později se emancipující do zcela samostatné cesty hledání pravdy. Příkladem tohoto přerodu pak jsou tři zvolená díla autorů z pomezí středověku a renesance Giotto di Bondone, Hieronymus Bosch a Michelangelo Buonarroti. | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis called The Last Judgement in the Language of Art focuses on the topic of the Last Judgment in art. Jesus` apocalyptic speech, which can be found in the Gospel According to Matthew (Matthew 25:31-46), is the basis for this theme. The thesis tries to approach one of the eschatological topics from the point of view of The Bible, the church doctrine and fine arts while examining their interrelationship and interconnectedness in the quest for the truths of faith. The thesis aims to juxtapose the conceptions of the topic of the Last Judgement according to the Gospels, church theology and three concrete artistic interpretations, and to describe their mutual influence. The text is divided into three main chapters. The first chapter refers to the biblical sources of the topic and deals with it in the context of church dogma. The second chapter focuses on the area of fine arts and explores its forms in the context of Christianity. The final chapter includes an analysis of three artistic interpretations of the Last Judgement as rendered by Giotto di Bondone, Hieronymus Bosch and Michelangelo Buonarroti. All interpretations of the artworks are included as attachments and can be found at the conclusion of the thesis. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Poslední soud v jazyce umění | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-09-09 | |
dc.description.department | Jabok | en_US |
dc.description.department | Jabok | cs_CZ |
dc.description.faculty | Protestant Theological Faculty | en_US |
dc.description.faculty | Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 135932 | |
dc.title.translated | The Last Judgment in the Language of Art | en_US |
dc.contributor.referee | Heryán, Ladislav | |
dc.identifier.aleph | 001622307 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pastoral and Social Work | en_US |
thesis.degree.discipline | Pastorační a sociální práce | cs_CZ |
thesis.degree.program | Sociální práce | cs_CZ |
thesis.degree.program | Social Work | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Evangelická teologická fakulta::Jabok | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Protestant Theological Faculty::Jabok | en_US |
uk.faculty-name.cs | Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Protestant Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | ETF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pastorační a sociální práce | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Pastoral and Social Work | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociální práce | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Social Work | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zaměřuje na téma posledního soudu v umění. Oporou a zároveň výchozím textem tématu je Ježíšova apokalyptická řeč z Matoušova evangelia (Mt 25, 31-46). Práce se snaží přiblížit jedno z eschatologických témat z pohledu bible, církevní nauky a umění a poukázat přitom na jejich vzájemný vztah a propojenost na cestě hledání pravd víry. Toto hledání však vždy probíhá v čase, takže každá ze jmenovaných veličin je sledována v dynamice svého vnitřního vývoje v rámci zvoleného časového vymezení. Pokouší se nejdříve ukázat, jak se vyvíjela původní Ježíšova eschatologie v průběhu staletí, ve kterých byla církev postavena do různých společenských rolí. Od počátku křesťanského teologického myšlení však je vždy ve hře formulování pravdy také umělecká výpověď, sloužící nejdříve k jinému "popsání" teologického uchopení neuchopitelného daru víry a později se emancipující do zcela samostatné cesty hledání pravdy. Příkladem tohoto přerodu pak jsou tři zvolená díla autorů z pomezí středověku a renesance Giotto di Bondone, Hieronymus Bosch a Michelangelo Buonarroti. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis called The Last Judgement in the Language of Art focuses on the topic of the Last Judgment in art. Jesus` apocalyptic speech, which can be found in the Gospel According to Matthew (Matthew 25:31-46), is the basis for this theme. The thesis tries to approach one of the eschatological topics from the point of view of The Bible, the church doctrine and fine arts while examining their interrelationship and interconnectedness in the quest for the truths of faith. The thesis aims to juxtapose the conceptions of the topic of the Last Judgement according to the Gospels, church theology and three concrete artistic interpretations, and to describe their mutual influence. The text is divided into three main chapters. The first chapter refers to the biblical sources of the topic and deals with it in the context of church dogma. The second chapter focuses on the area of fine arts and explores its forms in the context of Christianity. The final chapter includes an analysis of three artistic interpretations of the Last Judgement as rendered by Giotto di Bondone, Hieronymus Bosch and Michelangelo Buonarroti. All interpretations of the artworks are included as attachments and can be found at the conclusion of the thesis. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakulta, Jabok | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990016223070106986 | |