Historie a kontext produkce počítačových her žánru adventure v České republice
History of the Production and Context of Adventure Computer Games in the Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52702Identifikátory
SIS: 111952
Kolekce
- Kvalifikační práce [18343]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirků, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
26. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
počítačové hry, adventure, herní studia, historie her, nová médiaKlíčová slova (anglicky)
computer games, adventure, game studies, history of games, new mediaDiplomová práce se věnuje historickému vývoji produkce počítačových her žánru adventure v České republice. Zaměřuje se na období od roku 1994, kdy byla vydána první česká komerční PC hra - Tajemství Oslího ostrova, do roku 1998. Okrajově se také dotýká dřívějšího období a faktorů, které měly na vývoj her žánru adventure v devadesátých letech vliv. Zkoumané tituly patří mezi hry žánru 2D point-and-click adventure. Práce přináší analýzy her podle teorií herních studií, kontext jejich produkce, informace o jejich tvůrcích a analýzu ohlasu v dobovém tisku, který se na počítačové hry zaměřoval. Práce se snaží odhalit společné znaky prvních komerčních PC her u nás, díky kterým se adventury v devadesátých letech staly oblíbeným žánrem, ale také popsat překážky, se kterými se tvůrci v postsocialistické zemi museli na začátku a v průběhu sledovaného období potýkat. Na téměř dvou desítkách titulů se snaží ukázat, jaké nové prvky se v průběhu vývoje v adventurách objevily a v čem se jednotlivé tituly lišily. Zdrojem informací byla jak dostupná odborná literatura, která se počítačovým hrám věnovala, tak rozhovory s programátory, herními designéry nebo distributory, kteří se produkcí žánru adventure v devadesátých letech zabývali.
The thesis deals with the historical development of computer adventure games in the Czech Republic. It focuses on the period that started in 1994 with the production of the first commercial PC game Tajemství Oslího ostrova (The Secret of Donkey Island), and ended in 1998. It also touches an earlier period and factors that influenced the production of the adventure genre in the nineties. Researched titles belong to the genre of 2D point-and-click adventure. The paper brings the analysis of the games according to the theories of game studies, context of their production, information about their producers and analysis of the feedback in the press that focused on computer games. The thesis tries to identify the common features of the first commercial PC games thanks to which the games became very popular in the nineties and also describes the obstacles that the first producers had to overcome in the post socialistic country. At nearly twenty titles the paper tries to reveal the new elements that showed in the historical development of the adventure games and also to describe the differences among monitored titles. The sources of information for the thesis were both the literature, which dealt with computer games, and the interviews with the developers, game designers and distributors who focused on the...