"My fearefull shadow that still followes me": Literary and Artistic Representations of Richard III before Shakespeare
"Můj děsivý stín, jenž mne stále provází": Literární a umělecké zobrazení Richarda III před Shakespearem
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52869Identifikátory
SIS: 127028
Kolekce
- Kvalifikační práce [23746]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nováková, Soňa
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
27. 5. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Richard III, William Shakespeare, crowlandská kronika, Polydore Vergil, Thomas More, Edward Hall, Raphael Holinshed, Zrcardlo pro vladaře, Thomas Legge, Skutečná tragédie o Richardu III, historické hry, drama, baladyKlíčová slova (anglicky)
Richard III, William Shakespeare, Crowland Chronicle, Polydore Vergil, Thomas More, Edward Hall, Raphael Holinshed, A Mirror for Magistrates, Thomas Legge, The True Tragedy of Richard III, chronicles, histories, drama, balladsTato diplomová práce zkoumá zobrazení krále Richarda III (1452-1485) v textech předcházejících kanonické hře Williama Shakespeara na toto téma. Prostřednictvím analýzy široké škály zdrojů napsaných mezi 80. lety 15. století a 90. lety 16. století tato práce sleduje, jak se utvářela a konsolidovala pověst Richarda III. jako ztělesněného tyrana, uzurpátora a královského vraha. Zvláštní pozornost je zároveň věnována inovacím a odchylkám od této interpretace, které přispěly k diverzifikaci králova obrazu. První kapitola se zabývá některými z nejvýznamnějších historiografických děl tudorovské éry: tzv. Druhým pokračováním crowlandské kroniky (The Second Continuation of The Crowland Chronicle), kronikami Polydora Vergila, Edwarda Halla a Raphaela Holinsheda, historickým vyprávěním Thomase Mora, stejně jako méně známým rukopisem Dominica Manciniho, jenž popsal první měsíce vlády Richarda III. Druhá kapitola zkoumá přenesení tohoto historického tématu do poezie. Obraz Richarda III. je analyzován v tak rozličných zdrojích, jako je na jedné straně lidová balada a na straně druhá významné poeticko-didaktické dílo Zrcadlo pro vladaře (A Mirror for Magistrates). Zobrazení Richarda III. na anglickém renesančním jevišti je probíráno ve třetí kapitole v souvislosti s univerzitním dramatem Thomase Legga Richardus...
THESIS ABSTRACT This MA thesis examines the portrayal of King Richard III (1452-1485) in texts preceding William Shakespeare's canonical play on this subject. By analyzing a wide range of sources written between the 1480s and the 1590s, it traces how the reputation of Richard III as an epitome of a tyrant, a usurper and a royal murderer was created and consolidated. At the same time, special attention is paid to innovations and deviations from this interpretation that contributed to the diversification of the King's image. The first chapter covers some of the most significant historiographic works of the Tudor era: The Second Continuation of The Crowland Chronicle, chronicles by Polydore Vergil, Edward Hall, and Raphael Holinshed, Thomas More's historical narrative, as well as a less-known manuscript by Dominic Mancini who described the early months of the reign of Richard III. The second chapter examines the transformation of the historical topic into poetry. The image of Richard III is analyzed in as diverse sources as, on the one hand, a popular ballad and, on the other hand, a prominent poetically-didactic work A Mirror for Magistrates. The representation of Richard III on the English stage is discussed in the third chapter in connection with Thomas Legge's university drama Richardus Tertius and the...