Zobrazit minimální záznam

Myths of the czech music alternative in the 1980s
dc.contributor.advisorJurková, Zuzana
dc.creatorJonssonová, Pavla
dc.date.accessioned2021-09-06T16:16:48Z
dc.date.available2021-09-06T16:16:48Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/52883
dc.description.abstractDissertation "Myths of the Czech Music Alternative in the 1980s" presents an anthropological view of the phenomenon of a parallel culture in a limiting situation. On the basis of biographical narratives, additional interviews and data gained from other types of sources, "myths" are constructed for seven major figures of the Czech alternative scene. This is an insider's ethnomusicological interpretation, based on Mircea Eliade's and Bronislaw Malinowski's concepts of myth as recurrent and exemplary models of behavior. The described personalities, Jazz Section (Prometheus), Miroslav Wanek ("hero's journey") Karel Babuljak ("search for paradise lost"), Pavel Zajíček (Odysseus), Mikoláš Chadima ("Rebel"), Oldřich Janota (Hermes), and Marka Míková (Psyche), represent some of the main trends in creative processes of the Czech music alternative scene with myth being used as a metaphor. The metaphor is understood here in the terms of Timothy Rice, i.e. as an organization principle of our thinking, as well as an illuminating image.en_US
dc.description.abstractDizertační práce "Mýty české hudební alternativy osmdesátých let" představuje antropologický pohled na fenomén paralelní kultury v limitující situaci. Na základě životopisných vyprávění, doplňujících rozhovorů a dat získaných z jiných typů pramenů jsou konstruovány "mýty" o sedmi významných postavách české alternativní scény. Jde o insiderskou etnomuzikologickou intepretaci, založenou na konceptech mýtu Mircea Eliadeho a Bronislawa Malinowského jako opakujícího se a příkladného vzorce jednání. Popsané osobnosti, Jazzová sekce (Prométheus), Miroslav Wanek ("cesta hrdiny") Karel Babuljak ("hledání ztraceného ráje"), Pavel Zajíček (Odysseus), Mikoláš Chadima ("rebel"), Oldřich Janota (Hermés) a Marka Míková (Psýché), představují některé hlavní trendy tvůrčích procesů české hudební alternativní scény osmdesátých let pomocí mýtu jako metafory. Metafora je zde chápána jednak v pojetí Timothyho Rice, tedy jako organizační princip našeho myšlení, a jednak jako osvětlující obraz.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectAlternativeen_US
dc.subjectmythen_US
dc.subjectrocken_US
dc.subjectpunken_US
dc.subjectundergrounden_US
dc.subjectJazz Sectionen_US
dc.subjectavant-garde,DIYen_US
dc.subjectPrometheusen_US
dc.subjectOdysseusen_US
dc.subjectPsycheen_US
dc.subjectHermesen_US
dc.subjectrebelen_US
dc.subjectlost paradiseen_US
dc.subjectAlternativacs_CZ
dc.subjectmýtuscs_CZ
dc.subjectrockcs_CZ
dc.subjectpunkcs_CZ
dc.subjectundergroundcs_CZ
dc.subjectJazzová sekcecs_CZ
dc.subjectavantgarda,DIYcs_CZ
dc.subjectPrométheuscs_CZ
dc.subjectOdysseuscs_CZ
dc.subjectPsýchécs_CZ
dc.subjectHerméscs_CZ
dc.subjectrebelcs_CZ
dc.subjectztracený rájcs_CZ
dc.titleMýty české hudební alternativy osmdesátých letcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-06-19
dc.description.departmentPhD Anthropologyen_US
dc.description.departmentDoktorský program Antropologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId80620
dc.title.translatedMyths of the czech music alternative in the 1980sen_US
dc.contributor.refereeHorský, Jan
dc.contributor.refereeMaderová, Blanka
dc.identifier.aleph001601792
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.discipline-en_US
thesis.degree.discipline-cs_CZ
thesis.degree.programAnthropologyen_US
thesis.degree.programAntropologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Doktorský program Antropologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::PhD Anthropologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.cs-cs_CZ
uk.degree-discipline.en-en_US
uk.degree-program.csAntropologiecs_CZ
uk.degree-program.enAnthropologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDizertační práce "Mýty české hudební alternativy osmdesátých let" představuje antropologický pohled na fenomén paralelní kultury v limitující situaci. Na základě životopisných vyprávění, doplňujících rozhovorů a dat získaných z jiných typů pramenů jsou konstruovány "mýty" o sedmi významných postavách české alternativní scény. Jde o insiderskou etnomuzikologickou intepretaci, založenou na konceptech mýtu Mircea Eliadeho a Bronislawa Malinowského jako opakujícího se a příkladného vzorce jednání. Popsané osobnosti, Jazzová sekce (Prométheus), Miroslav Wanek ("cesta hrdiny") Karel Babuljak ("hledání ztraceného ráje"), Pavel Zajíček (Odysseus), Mikoláš Chadima ("rebel"), Oldřich Janota (Hermés) a Marka Míková (Psýché), představují některé hlavní trendy tvůrčích procesů české hudební alternativní scény osmdesátých let pomocí mýtu jako metafory. Metafora je zde chápána jednak v pojetí Timothyho Rice, tedy jako organizační princip našeho myšlení, a jednak jako osvětlující obraz.cs_CZ
uk.abstract.enDissertation "Myths of the Czech Music Alternative in the 1980s" presents an anthropological view of the phenomenon of a parallel culture in a limiting situation. On the basis of biographical narratives, additional interviews and data gained from other types of sources, "myths" are constructed for seven major figures of the Czech alternative scene. This is an insider's ethnomusicological interpretation, based on Mircea Eliade's and Bronislaw Malinowski's concepts of myth as recurrent and exemplary models of behavior. The described personalities, Jazz Section (Prometheus), Miroslav Wanek ("hero's journey") Karel Babuljak ("search for paradise lost"), Pavel Zajíček (Odysseus), Mikoláš Chadima ("Rebel"), Oldřich Janota (Hermes), and Marka Míková (Psyche), represent some of the main trends in creative processes of the Czech music alternative scene with myth being used as a metaphor. The metaphor is understood here in the terms of Timothy Rice, i.e. as an organization principle of our thinking, as well as an illuminating image.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Doktorský program Antropologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990016017920106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV