Vztah mediální prezentace politických stran a volebních výsledků: případ KDU-ČSL, Strany zelených, TOP 09 a Věcí veřejných v parlamentních volbách v roce 2010.
Between media presentation of political parties and thier election result.
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53121Identifikátory
SIS: 93547
Kolekce
- Kvalifikační práce [18343]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nečas, Vlastimil
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
27. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Politické strany, volby, mediální prezentace, průzkumy, preference, voličiKlíčová slova (anglicky)
Political parties, elections, media presentation, polls, preferences, votersTato práce se zabývá vztahem mediální prezentace politických stran a jejich volebních výsledků. Konkrétně se věnuje případu čtyř politických stran (TOP 09, Věci veřejné, KDU- ČSL a Strana zelených) v období devíti měsíců před parlamentními volbami v květnu roku 2010. Dvě již etablované politické strany se po těchto volbách do Poslanecké sněmovny nedostaly (KDU-ČSL a Strana zelených), druhé dvě strany (navíc relativně nové) naopak uspěly. S pomocí kvantitativní obsahové analýzy mediálních obsahů tato práce zkoumá mediální prezentaci všech čtyř stran v českých celoplošných televizních, rozhlasových i tištěných médiích. Zjištěná data a především rozdíly mezi mediální prezentací jednotlivých stran pak práce porovnává s vývojem preferencí těchto stran. U vývoje preferencí byla jako zdroj využita data dvou agentur pro výzkum veřejného mínění - CVVM a Median, zveřejňovaná v měsíčních intervalech. Ještě významnější pro zodpovězení výzkumných otázek bylo pak porovnání této mediální prezentace stran s jejich konečnými volebními výsledky. Práce předpokládá, že podoba mediální prezentace jednotlivých stran je jedním z faktorů, které ovlivňují jejich voličskou podporu. Na základě zjištěných dat se proto pokouší vysledovat určité trendy a zákonitosti mezi mediálním prostorem, který strany získaly, vývojem jejich...
This thesis deals with the relationship between media coverage of political parties and election results. Specifically, it focuses on four political parties (TOP 09, Věci veřejné, KDU- ČSL and Strana zelených) in the period of nine months before the parliamentary elections in May 2010. The two established political parties were not successful in these elections (KDU- ČSL and Strana zelených), the other two parties were. Using quantitative content analysis of media content this work examines media coverage of these four parties in nationwide television, radio and print media. The thesis compares differences between media presentations of the parties with the evolution of political preferences of the parties. As a source, monthly data acquired by two public opinion research agencies - CVVM and Median - was used. Even more important to answer the research questions was to compare the media presentation of the parties with their final election results. The thesis assumes that the form of media presentation of the parties is one of the factors that affects their voters' support. Based on the data found this thesis tries to find out trends and patterns guiding the relationship between media space which parties achieved, the development of their electoral preferences and the final election results.