Náboženská gramotnost
Religious literacy
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55296Identifikátory
SIS: 123333
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kuźniar, Mariusz
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Teologické nauky
Katedra / ústav / klinika
Katedra pastorálních oborů a právních věd
Datum obhajoby
27. 5. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
náboženství - gramotnost - kultura - liturgie - víraKlíčová slova (anglicky)
religion-literacy-culture-liturgy-faithDiplomová práce "Náboženská gramotnost" nejprve charakterizuje farnost Kyje a Černý Most. Následně se zabývá obsahem a vývojem celkové gramotnosti jako pojmu, jak se rozšiřoval obsah samotného pojmu gramotnosti od schopnosti ovládat psaní a čtení k významu vzdělanosti v řadě oblastí, k dovednostem umožňujícím samostatné fungování v rámci lidské společnosti. Dále se zaměřuje na jednotlivé druhy gramotnosti konkrétněji i na vztah mezi kulturní gramotností a vzděláním. V další části se zaměřuje na užší téma náboženské gramotnosti. Poukazuje mimo jiné na vhodnost znalostí jiných druhů náboženství. Vymezuje obsah tématu a analyzuje faktory, které k rozvoji náboženské gramotnosti přispívají, a to především z pohledu obecných základů víry a z pohledu jednotlivých základních pojmů souvisejících se svátostmi. Za nejdůležitější faktory považuje stimuly v rodině a v aktivním farním společenství. Konkrétněji se pak práce zaměřuje na realitu náboženské gramotnosti ve farnosti Kyje a Černý Most. Těžištěm práce je náhled do farnosti Kyje a Černý Most, jak se zde prohlubuje náboženská gramotnost a zmapování náboženské a kulturní gramotnosti na základě vyhodnocení ankety ve farnosti v různých věkových kategoriích mezi dospělými i mezi dětmi obou pohlaví. Na základě zmapování aktivit farnosti navrhuje, jak by se...
The present thesis "Religious literacy" describes the parish of Kyje and Černý Most first. Then it deals with the concept of literacy itself - starting from the basic ability to read and write, proceeding on to the importance of education in a number of spheres, and finally resulting in such competences that enable people an independent existence within the human society. The thesis then proceeds to focus on individual kinds of literacy and on the relationship between cultural literacy and education. The following part of the thesis is focused on religious literacy itself. Knowledge of other, non-Christian religions, is helpful in this respect. The thesis defines the subject matter and analyzes the circumstances which influence the development of religious literacy, namely from the viewpoint of universal principles of faith and from that of basic terms connected with the sacraments. The development of religious literacy can best be stimulated within the particular family and by an active parish community. The thesis then looks in particular at the development of religious literacy in the parish of Kyje and Černý Most. The core of the thesis is the general view of the parish and the way its religious literacy is intensified there. The religious and cultural literacy has been evaluated from a survey...