Screeningové šetření dětské kresby emocionální traumatizace dětí mladšího školního věku
Screening test of emotive traumatization in children's painting
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/5707Identifiers
Study Information System: 13084
Collections
- Kvalifikační práce [3193]
Author
Advisor
Faculty / Institute
Third Faculty of Medicine
Discipline
Public Health
Department
Department of Hygiene
Date of defense
27. 6. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem práce bylo ověření metodiky screeningového vyšetření emocionální traumatizace dětí mladšího školního věku. Ke screenigovému šetření emocionální traumatizace dětí byla použita metoda Hardin a Peterson (L.W.Peterson, M.E. Hardin, 1997). Sledovaný soubor tvořilo dvacet dětí vytypovaných jako rizikové či ohrožené pedagogem základní školy, z toho bylo 10 dívek a 10 chlapců. Byly dodrženy podmínky zvolené metodiky a každé dítě dle instrukcí nakreslilo lidskou postavu, na které byla identifikována přítomnost indikátorů dle návodu. Počet přítomných indikátorů byl vyhodnocen a dle konečného součtu byl výsledek screeningového hodnocení přiřazen jedné ze tří skupin (0-2 bez rizika, 3-5 nízká míra rizika, 6 a více vysoká míra rizika). Ze sledovaného souboru 20 dětí bylo bez rizika identifikováno 90 % dětí. Vyhodnocení kreseb dvou dětí (10 %) odpovídá nízké míře rizika. V takovém případě byl nad dětskou kresbou uskutečněn rozhovor s dítětem, který potvrdil výsledek analýzy či identifikace indikátorů. Závěrem lze konstatovat, že zvolená metodika je vhodná pro screeningové vyšetření jako rychlá, orientační metoda a zvolenému postupu lze vytknout pouze jediné a tím je předběžné vytypování dětí ze strany pedagogů. Ukázalo se, že hodnocení pedagogem rizikového dítěte neodpovídá schopnosti odhalit dítě zraněné na duši,...
The aim of my degree work has been the verification of screening methods. The examination is based on emotional traumatization of the juvenile subject. As far as screening examination is concerned the method of Hardin and Peterson has been used (L.W.Peterson, M.E.Hardin, 1997). Twenty children (including boys as well as girls) were chosen to undergo the research. Children haven't been chosen randomly but with the disposition to risk factor. As a matter of fact conditions of the method were observed and according to the instructions every child drew a human body, on which the presence of certain indicators were identificated. The amount of indicators were counted together. As a result of the research the outcome was classified into 3 groups (0-2 without a danger, 3-5 low danger, 6 and more high danger). 90% of observed children has been without any risk at all. 10% of children pictures were evaluated as a low danger ones. In that case a chat with that child has been done and that may have confirmed the analysis. In conclusion I may claim that the method I have chosen in suitable for screening examination. Even though it is very fast and accurate there is one point I would like to reproach - children are chosen to according to teacher which may be a problem. Therefore my suggestin is to realise this...