Subkultura současných českých kapel nové vlny heavy metalu
The subculture of conterporary Czech bands of the new wave of heavy metal
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57124Identifikátory
SIS: 126606
Kolekce
- Kvalifikační práce [18180]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Oravcová, Anna
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální antropologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
17. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
subkultura, postsubkulturní teorie, životní styl, hudba, heavy metalKlíčová slova (anglicky)
subculture, postsubculture theory, lifestyle, music, heavy metalBakalářská práce se zabývá subkulturou současných českých kapel nové vlny heavy metalu. V první kapitole jsou představeny teoretické koncepty subkultura a životní styl. Kromě klasické přístupu k teoriím subkultur je představen i tzv. postsubkulturní přístup Davida Muggletona, který nepovažuje subkultury za stabilní společenské fenomény. Druhá kapitola je věnovaná historickému vývoji heavy metalu, zvlášť ve světě a v České republice, potažmo Československu. Představeny jsou žánry, které hrály klíčovou roli ve formování podoby současných moderních metalových subžánrů. Třetí kapitola je založena na kvalitativním výzkumu, využívajícím polostrukturované rozhovory se členy subkultury a zúčastněné pozorování. Cílem výzkumu bylo zjistit pravidla, která fungují v rámci subkultury, společné znaky jejích členů, jaký význam přikládají své kapele a její hudbě, zda mají v souladu s teorií subkultur společný soubor norem a hodnot, jakým způsobem se profilují a jaké vztahy panují uvnitř jejich subkultury.
The thesis deals with with the subculture of Czech contemporary bands dedicated to the new wave of heavy metal. The first chapter introduces the theoretical concepts of subcultures and lifestyle. Apart from the classical approach to the theories of subcultures, also introduces the post-subculture approach of David Muggleton, who does not consider subculture as a stable social phenomena. The second chapter is devoted to the historical development of heavy metal, separately in the world and in the Czech Republic (former Czechoslovakia). Presented are metal genres that have played a key role in shaping the form of the modern metal subgenres. The third chapter is based on qualitative research using semi-structured interviews with members of the subculture and participant observation. The aim of the research was to determine the rules that operate within the subculture, the common features of its members, the meaning they attach their band and music, whether they have, in accordance to the theory of subcultures, common set of standards and values, how they stylize, and what are relationship within their subculture .