Mediální obraz dobrovolnictví: Mladá fronta DNES a Svět neziskovek v roce 2011
Media Picture of Volunteering: Mladá fronta DNES and Svět neziskovek in 2011
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57732Identifikátory
SIS: 82939
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Vedoucí práce
Oponent práce
Navrátil, Jiří
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Studia občanského sektoru
Katedra / ústav / klinika
Katedra studií občanské společnosti
Datum obhajoby
22. 10. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Dobrovolnictví, framing, rámování, frame analysis, média, mediální obraz, paradigmata dobrovolnictví, Mladá fronta DNES, Svět neziskovekKlíčová slova (anglicky)
Volunteering, framing, frame analysis, media, media picture, perspective of volunteering, Mladá fronta DNES, Svět neziskovekTato práce si klade za cíl prozkoumat mediální obraz dobrovolnictví, který veřejnosti předkládají dvě česká média - nejčtenější seriózní deník v ČR Mladá fronta DNES a odborně zaměřený elektronický měsíčník Svět neziskovek. Výzkum spočívá v analýze vybraných článků publikovaných v daných médiích v roce 2011, zvolenou metodou je framing (též rámování, frame analysis). Vzhledem ke komplexnosti jevu dobrovolnictví vychází práce z teoretického konceptu tří paradigmat (perspektiv) dobrovolnictví sestavených C. Rochesterem. Tato tři paradigmata (neziskové, volnočasové a paradigma občanské společnosti) jsou v článcích identifikována, zkoumána a vzájemně porovnávána a na jejich základě je následně sestaven celkový obraz dobrovolnictví, který daná média poskytují. Součástí práce je i kvantitativní vyhodnocení určitých ukazatelů souvisejících s dobrovolnictvím v článcích (oblast dobrovolné činnosti, organizační kontext, věk dobrovolníků aj.).
The objective of this work is to survey the media picture of volunteering as provided to the public by the two Czech media - the most read quality paper in the Czech Republic Mladá fronta DNES and the professional electronic monthly Svět neziskovek. The survey consists of analysis of articles published in the respective media in 2011 for which the framing method (also called frame analysis) was used. With regard to the complexity of the phenomenon of volunteering, this work uses the theoretical concept of three paradigms (perspectives) as established by C. Rochester. These three paradigms (civil society paradigm, non-profit paradigm, volunteering as serious leisure) are identified in the articles, surveyed and mutually compared and subsequently the overall picture of volunteering as provided by the media is compiled. Quantitative evaluation of certain parameters related to volunteering within the articles (the field of voluntary activities, organizational context, age of volunteers and so forth) is also a part of this work.