Kritika totalitního myšlení u Theodora Adorna
Totalitarian thinking: a critique by Theodor Adorno
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59315Identifikátory
SIS: 131601
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ovečka, Libor
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Aplikovaná etika
Katedra / ústav / klinika
Katedra teologické etiky a spirituální teologie
Datum obhajoby
1. 2. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
totalitní myšlení, totalitní režimy, lidská práva, osobní svobodav českém jazyce V několika zemích světa stále panuje totalitní režim, který svým občanům neumožňuje rozvoj osobnosti, potlačuje lidská práva a nerespektuje svobodu jednotlivce. V těchto státech je patrná centralizace moci, potlačená mnohoznačnost a silným mocenským nástrojem je ideologie. Způsob myšlení vládnoucí garnitury, ale i lidí žijících v područí totality, je možné označit jako totalitní myšlení. Jeho kritikou, respektive snahou o pojmenování patologických rysů takového myšlení, se zabýval Theodor Adorno. Opírá se především o koncept identického a ne-identického myšlení a způsobem pojmenovávání světa, bez kterého se v posledku jako lidé neobjedeme, a jak tento ovlivňuje náš pohled na skutečnost, hodnocení jevů ve společnosti a naše chování. Texty Theodora Adorna jsou doplněny úvahami Václava Havla, který podstatnou část svého život prožil v totalitním Československu, a který se uspořádáním tzv. post-totalitního systému dlouhodobě ve svých dílech věnoval. Texty obou myslitelů tvoří základ osobní snahy autorky o promýšlení jevů, které ke vzniku totality vedou.
There is still a totalitarian regime in some countries of the world. This regime does not allow its citizens to develop their individual development, violates human rights and does not respect a personal freedom. There is an obvious centralisation of power, suppressed diversity and very strong tool of power is ideology in these states. A way of thinking of a ruling establishment, but also of people who are in thrall of the totalitarian regime could be called as a totalitarian thinking. Theodor Adorno was concerned by the critique of such thinking and he also wanted to name the pathological attributes of such thinking. Adorno's main idea is the concept of identity and non-identity: how we name the world. We need to name the the reality around us, because as humans this ability to categorise influences our view of reality. It is how we judge society and our behaviour within it. The opinions of Theodor Adorno are accompanied by Václav Havel's reflections. Havel lived the significant part of his life in totalitarian Czechoslovakia and throughout his works he was concerned with the phenomenon of a "post-totalitarian system ". The texts of both of these thinkers form the basis for the personal attempt of the author to discuss the phenomena which lead to totalitarianism.