Vztahové normy učitelů a výkonová motivace žáků
Teachers'reference norms orientation and students'achievement motivation
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59404Identifiers
Study Information System: 124344
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Holeček, Václav
Man, František
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogical Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 2. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
V předložené dizertační práci jsme zkoumali rozvoj výkonové motivace u žáků a možné vzájemné souvislosti s vnějším hodnocením dle vztahových norem. V teoretické části se zabýváme vědeckými východisky pojmů výkonová motivace a vztahová norma. V praktické části představujeme výzkum, jež je zaměřen na hledání souvislostí mezi využíváním vztahových norem v pedagogických situacích a rozvojem výkonové motivace. Klíčová slova: výkonová motivace, hodnocení, vztahová normaKeywords (English)
In the following thesis we studied the development of performance motivation of pupils and its possible mutual connection with external evaluation according to reference norms.In the theoretical part we deal with scientific solutions of terms as performance motivation and reference norm.The research is focused on the search for links between the use of reference norms in pedagogical situations and the development of performance motivation. Keywords: motivation, evaluation, reference normV předložené dizertační práci jsme zkoumali rozvoj výkonové motivace u žáků a možné vzájemné souvislosti s vnějším hodnocením dle vztahových norem. V teoretické části se zabýváme vědeckými východisky pojmů výkonová motivace a vztahová norma. Hlavní důraz je kladen na rozbor tzv. procesuálního modelu výkonové motivace a na analýzu druhů vztahových norem. Podrobněji jsme se též zabývali problematikou vzniku strachu a úzkosti jedince při výkonových činnostech. Dále jsme se hlouběji věnovali problematice kauzálních atribucí a rozdílnostmi pohledů na okruh pojmů vnitřní a vnější motivace. Teoretická východiska jsme následně dávali do souvislostí se školním výkonem. V této části se odkazujeme zejména na práce Heckhausena a Rheinberga. V praktické části představujeme výzkum, který je zaměřen na hledání souvislostí mezi využíváním jednotlivých vztahových norem v pedagogických situacích vyučovací hodiny a rozvojem výkonové motivace u žáků. Ve výzkumu jsme využívali výhod kombinace kvantitativního a kvalitativního zkoumání. Triangulace těchto metod nám pomohla lépe postihnout současnou školní realitu a získat tak poměrně jasný a objektivní obraz zkoumané problematiky. Klíčová slova: motivace, hodnocení, vztahová norma, aktivní strach, pasivní strach, pozitivní výkonová motivace, kauzální atribuce
In the following thesis we studied the development of performance motivation of pupils and its possible mutual connection with external evaluation according to relation norms. In the theoretical part we deal with scientific solutions of terms as performance motivation and relation norm. Mainly we concentrate on the analysis of the so called process model of performance motivation and on the analysis of types of relation norms. We also investigate in detail the issues of genesis of fear and anxiety of individuals during performance activities. We also occupy ourselves with the issues of causal attributions and different perspectives of term range of internal and external motivation. Subsequently, we made causal links between theoretical solutions and school performance. In this part we refer in particular to works of Heckhausen and Rheinberg. In the practical part we present a research, which is focused on the search for links between the use of individual relation norms in pedagogical situations of a teaching lesson and the development of performance motivation of pupils. In the research we took advantage of combination of quantitative and qualitative investigation. Triangulation of these methods helped us to understand better the contemporary school reality and to obtain relatively clear and...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Vliv nastavení mysli na motivaci VŠ studentů
Defence status: DEFENDEDRozumová, Eva (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2020)Date of defense: 30. 1. 2020Klíčová slova (anglicky): Mindset Theory, fixed mindset, growth mindset, motivation, extrinsic motivation, intrinsic motivation, performance motivation, aspirational level, self-efficiency, Abstract (in English): This ... -
Motivace k bojovým sportům
Defence status: DEFENDEDŠimáček, Pavel (Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2018)Date of defense: 6. 9. 2018Název práce: Motivace k bojovým sportům. Cíl práce: Cílem této diplomové práce je stanovení motivů pro účast ve vybraných bojových sportech a zjištění, zda se jednotlivé bojové sporty od sebe některak odlišují, nebo zda ... -
Motivační faktory ovlivňující práci ředitelů ZUŠ
Defence status: DEFENDEDKadeřábek, Antonín (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 8. 9. 2015V této práci jsem se zaměřil na motivaci ředitelů základních uměleckých škol v Karlovarském kraji. Cílem této práce je zjistit, které konkrétní faktory ovlivňují motivaci těchto ředitelů. Nejdříve jsem v práci definoval ...