Zobrazování komerční sféry v českých médiích po roce 1989
Private sphere representation in czech media after 1989
diplomová práce (NEOBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59482Identifikátory
SIS: 125610
Kolekce
- Kvalifikační práce [18343]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nečas, Vlastimil
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
29. 1. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl
Klíčová slova (česky)
Mediální transformace - Inzertní trh - Vlastnictví médií - Public relations - Oficiální zdroje - Mediální obsahy - Ekonomické aspekty vývoje médií - Obsahová analýzaKlíčová slova (anglicky)
Media transformation - Advertising market - Media ownership - Public relations - Official sources - Media content - Ekonomic aspects of media development - Content analysisTato práce pojednává o vývoji českého mediálního trhu po roce 1989 v kontextu kritické politické ekonomie komunikace a snaží se nalézt praktické dopady tlaku komerční sféry na mediální obsahy v českých médiích. Na základě historického vývoje komerčních médií v ČR a zahraničí sleduje autorka hlavní vývojové trendy, které měly zásadní vliv na vývoj českých médií po rozpadu Sovětského bloku a ustavení demokratických a tržních poměrů v České republice. Vedle toho práce sleduje konkrétní ekonomické aspekty mediálních trhů definované předními kritiky v oblasti mediálních věd a snaží se je aplikovat na český trh tištěných médií. Všechny tyto poznatky jsou v poslední kapitole shrnuty do hypotéz, které jsou testovány prostřednictvím kvantitativní obsahové analýzy na vzorku titulů denního tisku a doplněny rešerší rubrik a suplementů. Výsledky výzkumu aspekty vlivu komerční sféry na mediální obsahy potvrzují a současně přináší náměty pro další výzkum, který by jednotlivé příklady ovlivňování mediálních obsahů komerční sférou pomohl detailněji sledovat.
This thesis discusses the development of the Czech media market after 1989 in context of political economy of the media. Its author observes the main trends in development of the commercial media market - especially print media market - in the Czech Republic and abroad, as these trends had a crucial influence on the development of Czech media after disruption of the Soviet Bloc and when the democratic and market environment has been established. Besides that, the work searches for the particular economic aspects of the media market defined by the leading critics in the media research sphere and, at the same time it tries to apply them on the Czech print media market. All of these findings are summarized into hypothesis at the last chapter, which are tested by quantitative media content analysis and columns and supplements analysis on the sample of Czech dailies. The results confirm the aspects of this influence and brings a new subjects to the further research which could describe a particular examples of influence of commercial sphere on media more in depth. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)