dc.contributor.advisor | Bittnerová, Dana | |
dc.creator | Mládková, Šárka | |
dc.date.accessioned | 2017-05-18T10:28:06Z | |
dc.date.available | 2017-05-18T10:28:06Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/59565 | |
dc.description.abstract | The area of bullying has been quite well mapped, although it would appear that the research into this field has been done mainly in quantitative form. The aim of this thesis is to approach the issue from a different angle and to explore the students' point of view of the reasons for the occurence of bullying while using the qualitative form of research. For this purpose, individual interviews with sixteen seventh grade students from a basic school in Prague were conducted and subsequently analysed with the use of the open coding method. The results show that students themselves perceive bullying as a considerably individual concept. The students define bullying in terms of various negative events which are common among peers but in addition they discuss other conditions, such as recurrence, permanency and notably the feeling of being a victim, a key aspect in the definition of bullying and the use of the term itself. Various reasons for the occurence of bullying are presented in the interviews and can be divided into three categories based on whom the inception of bullying can be attributed to. As for the agressor, the explanations arise from a bad relationship with the victim, envy, revenge, satisfaction, a social status struggle or family and personal problems. The victim's reasons mentioned are... | en_US |
dc.description.abstract | Šikana je poměrně dobře zmapovanou oblastí. Výzkumy v ní však byly dosud pojímány spíše kvantitativní formou. Cílem této práce je změnit tento úhel pohledu na problematiku šikany a pomocí kvalitativního přístupu zjistit pohled žáků na důvody vzniku šikany. Pro tyto účely byly vedeny individuální rozhovory se 16 žáky sedmých tříd pražské základní školy. Tyto rozhovory byly analyzovány, zejména pomocí techniky otevřeného kódování. Výsledky ukazují, že žáci vysvětlují šikanu jako značně individuálně pojímaný jev. Definují ji skrze různé negativní jevy, které se ve vrstevnických vztazích objevují běžně, k tomu ovšem přidávají další podmínky, jako je opakování, dlouhodobost a zejména pocit oběti, který je v rozhodování o užití termínu šikana klíčový. Žáci podávají různá vysvětlení, proč k šikaně dochází. Ta lze rozdělit do tří kategorií dle toho, komu je vznik šikany primárně přisuzován. Na straně agresora byla zjištěna vysvětlení, jako je špatný vztah s obětí, závist, odplata, satisfakce, boj o sociální status či rodina a osobní problémy. Na straně oběti jsou zjištěnými důvody sociální neobratnost, špatný vztah s agresorem a odlišnost. Existují však i další důvody, které nelze připsat ani jedné straně. Pozornost je také věnována úloze pedagogů a jejich ne/schopnosti vhodně zasáhnout do konfliktních... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | škola | cs_CZ |
dc.subject | vztahy | cs_CZ |
dc.subject | konflikt | cs_CZ |
dc.subject | šikana | cs_CZ |
dc.subject | důvod šikany | cs_CZ |
dc.subject | děti | cs_CZ |
dc.subject | oběť | cs_CZ |
dc.subject | agresor | cs_CZ |
dc.subject | school | en_US |
dc.subject | relationships | en_US |
dc.subject | conflict | en_US |
dc.subject | bullying | en_US |
dc.subject | reason of bullying | en_US |
dc.subject | children | en_US |
dc.subject | victim | en_US |
dc.subject | bully | en_US |
dc.title | Konceptualizace důvodů šikany z pohledu dětí | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-09-10 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 119323 | |
dc.title.translated | Conceptualization of Reasons of School Bullying from Children's Perspective | en_US |
dc.contributor.referee | Hadj - Moussová, Zuzana | |
dc.identifier.aleph | 001623473 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Šikana je poměrně dobře zmapovanou oblastí. Výzkumy v ní však byly dosud pojímány spíše kvantitativní formou. Cílem této práce je změnit tento úhel pohledu na problematiku šikany a pomocí kvalitativního přístupu zjistit pohled žáků na důvody vzniku šikany. Pro tyto účely byly vedeny individuální rozhovory se 16 žáky sedmých tříd pražské základní školy. Tyto rozhovory byly analyzovány, zejména pomocí techniky otevřeného kódování. Výsledky ukazují, že žáci vysvětlují šikanu jako značně individuálně pojímaný jev. Definují ji skrze různé negativní jevy, které se ve vrstevnických vztazích objevují běžně, k tomu ovšem přidávají další podmínky, jako je opakování, dlouhodobost a zejména pocit oběti, který je v rozhodování o užití termínu šikana klíčový. Žáci podávají různá vysvětlení, proč k šikaně dochází. Ta lze rozdělit do tří kategorií dle toho, komu je vznik šikany primárně přisuzován. Na straně agresora byla zjištěna vysvětlení, jako je špatný vztah s obětí, závist, odplata, satisfakce, boj o sociální status či rodina a osobní problémy. Na straně oběti jsou zjištěnými důvody sociální neobratnost, špatný vztah s agresorem a odlišnost. Existují však i další důvody, které nelze připsat ani jedné straně. Pozornost je také věnována úloze pedagogů a jejich ne/schopnosti vhodně zasáhnout do konfliktních... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The area of bullying has been quite well mapped, although it would appear that the research into this field has been done mainly in quantitative form. The aim of this thesis is to approach the issue from a different angle and to explore the students' point of view of the reasons for the occurence of bullying while using the qualitative form of research. For this purpose, individual interviews with sixteen seventh grade students from a basic school in Prague were conducted and subsequently analysed with the use of the open coding method. The results show that students themselves perceive bullying as a considerably individual concept. The students define bullying in terms of various negative events which are common among peers but in addition they discuss other conditions, such as recurrence, permanency and notably the feeling of being a victim, a key aspect in the definition of bullying and the use of the term itself. Various reasons for the occurence of bullying are presented in the interviews and can be divided into three categories based on whom the inception of bullying can be attributed to. As for the agressor, the explanations arise from a bad relationship with the victim, envy, revenge, satisfaction, a social status struggle or family and personal problems. The victim's reasons mentioned are... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990016234730106986 | |