Zobrazit minimální záznam

Conceptualization of Reasons of School Bullying from Children's Perspective
dc.contributor.advisorBittnerová, Dana
dc.creatorMládková, Šárka
dc.date.accessioned2017-05-18T10:28:06Z
dc.date.available2017-05-18T10:28:06Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/59565
dc.description.abstractThe area of bullying has been quite well mapped, although it would appear that the research into this field has been done mainly in quantitative form. The aim of this thesis is to approach the issue from a different angle and to explore the students' point of view of the reasons for the occurence of bullying while using the qualitative form of research. For this purpose, individual interviews with sixteen seventh grade students from a basic school in Prague were conducted and subsequently analysed with the use of the open coding method. The results show that students themselves perceive bullying as a considerably individual concept. The students define bullying in terms of various negative events which are common among peers but in addition they discuss other conditions, such as recurrence, permanency and notably the feeling of being a victim, a key aspect in the definition of bullying and the use of the term itself. Various reasons for the occurence of bullying are presented in the interviews and can be divided into three categories based on whom the inception of bullying can be attributed to. As for the agressor, the explanations arise from a bad relationship with the victim, envy, revenge, satisfaction, a social status struggle or family and personal problems. The victim's reasons mentioned are...en_US
dc.description.abstractŠikana je poměrně dobře zmapovanou oblastí. Výzkumy v ní však byly dosud pojímány spíše kvantitativní formou. Cílem této práce je změnit tento úhel pohledu na problematiku šikany a pomocí kvalitativního přístupu zjistit pohled žáků na důvody vzniku šikany. Pro tyto účely byly vedeny individuální rozhovory se 16 žáky sedmých tříd pražské základní školy. Tyto rozhovory byly analyzovány, zejména pomocí techniky otevřeného kódování. Výsledky ukazují, že žáci vysvětlují šikanu jako značně individuálně pojímaný jev. Definují ji skrze různé negativní jevy, které se ve vrstevnických vztazích objevují běžně, k tomu ovšem přidávají další podmínky, jako je opakování, dlouhodobost a zejména pocit oběti, který je v rozhodování o užití termínu šikana klíčový. Žáci podávají různá vysvětlení, proč k šikaně dochází. Ta lze rozdělit do tří kategorií dle toho, komu je vznik šikany primárně přisuzován. Na straně agresora byla zjištěna vysvětlení, jako je špatný vztah s obětí, závist, odplata, satisfakce, boj o sociální status či rodina a osobní problémy. Na straně oběti jsou zjištěnými důvody sociální neobratnost, špatný vztah s agresorem a odlišnost. Existují však i další důvody, které nelze připsat ani jedné straně. Pozornost je také věnována úloze pedagogů a jejich ne/schopnosti vhodně zasáhnout do konfliktních...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectškolacs_CZ
dc.subjectvztahycs_CZ
dc.subjectkonfliktcs_CZ
dc.subjectšikanacs_CZ
dc.subjectdůvod šikanycs_CZ
dc.subjectdětics_CZ
dc.subjectoběťcs_CZ
dc.subjectagresorcs_CZ
dc.subjectschoolen_US
dc.subjectrelationshipsen_US
dc.subjectconflicten_US
dc.subjectbullyingen_US
dc.subjectreason of bullyingen_US
dc.subjectchildrenen_US
dc.subjectvictimen_US
dc.subjectbullyen_US
dc.titleKonceptualizace důvodů šikany z pohledu dětícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-10
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId119323
dc.title.translatedConceptualization of Reasons of School Bullying from Children's Perspectiveen_US
dc.contributor.refereeHadj - Moussová, Zuzana
dc.identifier.aleph001623473
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csŠikana je poměrně dobře zmapovanou oblastí. Výzkumy v ní však byly dosud pojímány spíše kvantitativní formou. Cílem této práce je změnit tento úhel pohledu na problematiku šikany a pomocí kvalitativního přístupu zjistit pohled žáků na důvody vzniku šikany. Pro tyto účely byly vedeny individuální rozhovory se 16 žáky sedmých tříd pražské základní školy. Tyto rozhovory byly analyzovány, zejména pomocí techniky otevřeného kódování. Výsledky ukazují, že žáci vysvětlují šikanu jako značně individuálně pojímaný jev. Definují ji skrze různé negativní jevy, které se ve vrstevnických vztazích objevují běžně, k tomu ovšem přidávají další podmínky, jako je opakování, dlouhodobost a zejména pocit oběti, který je v rozhodování o užití termínu šikana klíčový. Žáci podávají různá vysvětlení, proč k šikaně dochází. Ta lze rozdělit do tří kategorií dle toho, komu je vznik šikany primárně přisuzován. Na straně agresora byla zjištěna vysvětlení, jako je špatný vztah s obětí, závist, odplata, satisfakce, boj o sociální status či rodina a osobní problémy. Na straně oběti jsou zjištěnými důvody sociální neobratnost, špatný vztah s agresorem a odlišnost. Existují však i další důvody, které nelze připsat ani jedné straně. Pozornost je také věnována úloze pedagogů a jejich ne/schopnosti vhodně zasáhnout do konfliktních...cs_CZ
uk.abstract.enThe area of bullying has been quite well mapped, although it would appear that the research into this field has been done mainly in quantitative form. The aim of this thesis is to approach the issue from a different angle and to explore the students' point of view of the reasons for the occurence of bullying while using the qualitative form of research. For this purpose, individual interviews with sixteen seventh grade students from a basic school in Prague were conducted and subsequently analysed with the use of the open coding method. The results show that students themselves perceive bullying as a considerably individual concept. The students define bullying in terms of various negative events which are common among peers but in addition they discuss other conditions, such as recurrence, permanency and notably the feeling of being a victim, a key aspect in the definition of bullying and the use of the term itself. Various reasons for the occurence of bullying are presented in the interviews and can be divided into three categories based on whom the inception of bullying can be attributed to. As for the agressor, the explanations arise from a bad relationship with the victim, envy, revenge, satisfaction, a social status struggle or family and personal problems. The victim's reasons mentioned are...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990016234730106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV