Strategie zvládání adaptačních problémů dětí při vstupu do mateřské školy
Strategies for Successful Adaptation of Children to Preschool
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60729Identifikátory
SIS: 125154
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klímová, Olga
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Pastorační a sociální práce
Katedra / ústav / klinika
Jabok
Datum obhajoby
24. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výtečně
Bakalářská práce se zabývá problematikou adaptačních problémů dětí při vstupu do mateřské školy, přičemž práce předpokládá vstup dítěte do zařízení ve školním roce, kdy dosáhne tří let. Práce charakterizuje změny probíhající při vstupu dítěte do mateřské školy a činitele, jež samotný vstup ovlivňují. Cílem bakalářské práce je popsat konkrétní strategie použitelné při zvládání adaptačních problémů dítěte v mateřské škole a doložit tyto strategie příklady z praxe. Praktická část popisuje konkrétní postupy zvládání problémových situací a doplňuje je popisem kazuistiky tříleté dívky s problémovou adaptací. Míra úspěchu adaptačního procesu je ovlivněna zejména výchovným vedením rodičů, osobností učitele v mateřské škole a společnou spoluprací těchto dospělých osob. Účinnou strategií je zejména prevence problémového chování projevující se plynulým přechodem do zařízení mateřské školy, paralelními podmínkami, využitím rituálů jako kontroly nad změnami a hmatatelným určujícím místem pro dítě. Vhodnými metodami řešení problémů se stávají dostatečná komunikace s dítětem; upevňování žádoucího chování a regulování nežádoucího chování formou odměn a trestů; vytvoření vyhrazeného času pro dítě; prevence v důsledku poznání dítěte a analýzy jeho chování a projevů; ignorování nežádoucího chování; umožnění času na...
This bachelor thesis deals with the issue of adaptation of children when they enter nursery school. The thesis presumes the child's entry to the facility at the school year during which the age of three would be reached. The thesis characterizes the changes accompanying the child's entry and factors, which influence it. The aim of the thesis is to describe concrete strategies for successful adaptation of children to preschool and supplement them with examples from practise. The practical part describes specific approaches for problematic cases and supports these with a case study of a three-years old girl with adaptation issues. The degree of the accomplishment of the adaptation proccess is influenced above all by parenting, the personality of the nursery school teacher, and his cooperation with the child's parents. The proper methods for dealing with the problems are: communication with the child, cultivation of the desired behaviout and regulation of the undesirable behaviour in a form of rewards and punishment, reserving a period of time only for a specific child, analysis of the child's behaviour and character, ignoring the undesirable behaviour, possibility of selfcontrol in out-of-collective environment, postponing of unrealizable requests and, last but not least, creative solutions. Powered by TCPDF...