Punctum caecum
Blind spot
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/6132Identifikátory
SIS: 26784
Kolekce
- Kvalifikační práce [23749]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Král, Oldřich
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
1. 6. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato diplomová práce má za úkol načrtnout i s pomocí několika renomovaných autorů hranice reflexivrubo myšlení a ukázat principielně neukazatelné a neviditelné. Tím se částečně ocitá v oblasti jisté nelogičnosti a aporičnosti. Zabývá se především jedním z význačných fenoménů, který nás přivádí na samou hranici (ne)myslitelného a (ne)viditelného. Je jím fenomén slepého bodu, na jehož uchopení se "demonstruje" hranice fenomenality i reflexivity v jedné z jejích nejčistších podob. Klade tedy podstatnou otázku: Jak fenomenalizovat a reflektovat náš slepý bod? Úkol to není snadný. Výsledkem je analýza jisté nezastupitelné zkušenosti, která nemůže být žádnou tezí, žádným důkazem, ale otevřeností pro vnitřní spornost a nepojmenovatelnost. Závěrem je, že to, co tato práce přinesla, tj. slepý bod jako zkušenost i metaforu, musí nahlédnout čtenář sám, neboť se nedá žádnou tezí shrnout či pojmenovat. Tato práce k němu snad otevřela dveře a také je otevřela pro nám ne příliš vlastní zenový typ myšlení.
The goal of this dissertation is to adumbrate - with the help of few renowned philosophers - the limits of reflexive thinking and to show the fundamentally invisible. Herewith it partially ends up in area of certain non-Iogicalness This work primarily deals with a very important phenomenon, which brings us to the limit of (non)thinkable and (non)visible. It is the phenomenon of blind spot that enables to demonstrate the margin of phenomenology and reflexive thinking in one of its cleanest forms. We ask one important question: How to reflect and phenomenise blind spot? It is not a simple task. The result is the analysis of non-substitutable experience which cannot be replaced neither by any thesis nor by any objective proof. It is just openness to inner disputableness and inabi1ity to describe the experience. The conc1usion is not a proposition but an appeal to the actual readers. They should take a close look themselves and try to determine their blind spot. This work has tried to open the door for this phenomenon and also for another way of thinking which is not so typical of us, for the zen.