dc.contributor.advisor | Šturma, Jaroslav | |
dc.creator | Jantová, Alžběta | |
dc.date.accessioned | 2017-05-18T16:46:24Z | |
dc.date.available | 2017-05-18T16:46:24Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/61440 | |
dc.description.abstract | Neuropsychological developmental screening (NES) is a German tool (published in 2005) for assessing eight fields of development of children aged 3 to 24 months. It is designed for pediatritians, early intervention specialists and psychologists. This thesis builds on A. Klapetek's thesis and aims to verify and check accurancy of Czech translation of the tool by administring the test to a group of Czech children. A. Klapetek conducted a pilot study of the tool. 50 children (10 for every age group) were administred the translation which was being refined during the field research. She also planned further steps to applying NES. Literature review of the thesis deals with developmental characteristics of infants and toddlers. Psychological assessment of young children and its uses and risks are described. The thesis also persues developmental scales, their history and present state. Theoretical concept of the Neuropsychological developmental screening (NES) is introduced. During the field research a group of 50 children was assessed by Czech translation of the tool, and the same group was tested by Developmental screening (Kovařík). Results of the testing were used to discuss existing norms of the tool, to identify problematic exercises (both too difficult and too easy) and to statistically analyse... | en_US |
dc.description.abstract | Neuropsychologický vývojový screening (NES) je německá metoda autorů F. Petermanna a A. Renziehausen (publikovaná r. 2005), která hodnotí vývoj dítěte ve věku 3 až 24 měsíců v osmi oblastech vývoje. Test je určen pro dětské lékaře, poradce rané péče a psychology. Cílem této práce je v návaznosti na diplomovou práci A. Klapetek ověřit užitečnost a věcnou správnost českého převodu na vzorku českých dětí. A. Klapetek uskutečnila pilotní studii této metody. V rámci ní předložila pracovní překlad zadání testu vzorku 50 dětí (10 z každé věkové skupiny). V návaznosti na její práci jsem zadání dále upřesnila, zjemnila formulace a provedla další výzkum na rozšířeném vzorku. Získané výsledky jsem porovnala s německými normami a metodu jsem korelovala s dalšími externími kritérii. Teoretická část práce je věnována vývojovým charakteristikám dítěte. Dále se první část práce zabývá specifiky psychologického vyšetření dítěte raného věku, vývojovými škálami, jejich historií a současným stavem. V závěru se představuje Neuropsychologický vývojový screening NES z hlediska teoretické koncepce. V empirické části byl českým převodem testu vyšetřen vzorek 50 dětí a stejný vzorek dětí byl podroben i vyšetření Vývojovým screeningem (Kovaříka). Na základě získaných údajů byly diskutovány stávající normy testu,... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Vývojová diagnostika | cs_CZ |
dc.subject | vývojový screening | cs_CZ |
dc.subject | NES | cs_CZ |
dc.subject | opoždění vývoje | cs_CZ |
dc.subject | kojenecký věk | cs_CZ |
dc.subject | batolecí věk | cs_CZ |
dc.subject | poruchy vývoje | cs_CZ |
dc.subject | Developmental diagnostics | en_US |
dc.subject | developmental screening | en_US |
dc.subject | NES | en_US |
dc.subject | developmental delay | en_US |
dc.subject | early infancy | en_US |
dc.subject | toddler age | en_US |
dc.subject | developmental disorder | en_US |
dc.title | Neuropsychologický vývojový screening NES:Prohloubení ověření české verze | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-05-21 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 90772 | |
dc.title.translated | The neuropsychological development screeing NES:Further testing of the czech version | en_US |
dc.contributor.referee | Šírová, Eva | |
dc.identifier.aleph | 001589861 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Neuropsychologický vývojový screening (NES) je německá metoda autorů F. Petermanna a A. Renziehausen (publikovaná r. 2005), která hodnotí vývoj dítěte ve věku 3 až 24 měsíců v osmi oblastech vývoje. Test je určen pro dětské lékaře, poradce rané péče a psychology. Cílem této práce je v návaznosti na diplomovou práci A. Klapetek ověřit užitečnost a věcnou správnost českého převodu na vzorku českých dětí. A. Klapetek uskutečnila pilotní studii této metody. V rámci ní předložila pracovní překlad zadání testu vzorku 50 dětí (10 z každé věkové skupiny). V návaznosti na její práci jsem zadání dále upřesnila, zjemnila formulace a provedla další výzkum na rozšířeném vzorku. Získané výsledky jsem porovnala s německými normami a metodu jsem korelovala s dalšími externími kritérii. Teoretická část práce je věnována vývojovým charakteristikám dítěte. Dále se první část práce zabývá specifiky psychologického vyšetření dítěte raného věku, vývojovými škálami, jejich historií a současným stavem. V závěru se představuje Neuropsychologický vývojový screening NES z hlediska teoretické koncepce. V empirické části byl českým převodem testu vyšetřen vzorek 50 dětí a stejný vzorek dětí byl podroben i vyšetření Vývojovým screeningem (Kovaříka). Na základě získaných údajů byly diskutovány stávající normy testu,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Neuropsychological developmental screening (NES) is a German tool (published in 2005) for assessing eight fields of development of children aged 3 to 24 months. It is designed for pediatritians, early intervention specialists and psychologists. This thesis builds on A. Klapetek's thesis and aims to verify and check accurancy of Czech translation of the tool by administring the test to a group of Czech children. A. Klapetek conducted a pilot study of the tool. 50 children (10 for every age group) were administred the translation which was being refined during the field research. She also planned further steps to applying NES. Literature review of the thesis deals with developmental characteristics of infants and toddlers. Psychological assessment of young children and its uses and risks are described. The thesis also persues developmental scales, their history and present state. Theoretical concept of the Neuropsychological developmental screening (NES) is introduced. During the field research a group of 50 children was assessed by Czech translation of the tool, and the same group was tested by Developmental screening (Kovařík). Results of the testing were used to discuss existing norms of the tool, to identify problematic exercises (both too difficult and too easy) and to statistically analyse... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990015898610106986 | |