dc.contributor.advisor | Mudrák, Jiří | |
dc.creator | Marková, Adéla | |
dc.date.accessioned | 2024-08-08T09:52:08Z | |
dc.date.available | 2024-08-08T09:52:08Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/61701 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá nadanými dětmi ve školní třídě. Hlavním obecným tématem mé práce je: Jaké to je být nadaným dítětem ve školní třídě? Výzkumná témata, na která jsem hledala odpověď, jsou následující: 1. Jak se lidé nejbližší nadanému dítěti podílí na rozvoji jeho nadání v kontextu školní třídy? 2. Jak jsou nadané děti vnímány svými vyučujícími, rodiči a jakým způsobem je tím ovlivňována jejich pozice ve školní třídě a průběh jejich vzdělávání? 3. Jaký vztah mají děti projevující výjimečné nadání se svými spolužáky a třídní učitelkou? V teoretické části předkládám základní přehled současného výzkumu nadání a jeho rozvoje. Velkou pozornost v práci věnuji sociálním faktorům ovlivňujícím rozvoj nadání, kam zahrnuji ve shodě s Mönksem (1993) rodinu, vrstevnickou skupinu a školu. Praktická část práce je koncipovaná formou kvalitativní více-případové studie se třemi nadanými dětmi, jejich matkami a třídními učitelkami. Sběr dat probíhal formou semi-strukturovaného rozhovoru. Získaná data byla následně analyzována prostřednictvím kategorizace a kódování. Hlavním zjištěním výzkumu je, že rodina hraje klíčovou roli při rozvoji nadání, zároveň se také podílí na pozici nadaného dítěte ve školní třídě a to především tím nakolik rodiče své dítě "nálepkují" jako nadané. Z výzkumu dále vyplynulo, že... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This bachelor thesis deals with the issue of gifted children in the classroom environment. The main general topic of my thesis is: What is it like to be a gifted child among other children in the classroom? The topics of research to which I sought answers are as follows: 1. How do the closest people around the gifted child participate in developing its talents in the context of the classroom? 2. How are gifted children perceived by their parents and teachers and how it influences their position among their peers and also how it affects their educational process?. 3. What kind of relationships do the extraordinarily talented children have with their classroom peers and their teacher? In the theoretical part of the thesis a basic overview of current research of giftedness in children and its development is summarized. Much attention is devoted to social factors that have an influence on the talent development. In accordance with Mönks (1993) I determined family, age-peer group, and school environment to be those factors. The practical part of the thesis is carried out as a qualitative multi-case study with three gifted children, their mothers and their teachers. The data collection was done through semi-structured conversations. The obtained data was subsequently analyzed using categorization and... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Nadání | cs_CZ |
dc.subject | nadané dítě ve školní třídě | cs_CZ |
dc.subject | případová studie | cs_CZ |
dc.subject | rodina | cs_CZ |
dc.subject | škola | cs_CZ |
dc.subject | vrstevnici | cs_CZ |
dc.subject | Gift | en_US |
dc.subject | gifted children in the classroom | en_US |
dc.subject | case study | en_US |
dc.subject | family | en_US |
dc.subject | school | en_US |
dc.subject | peers | en_US |
dc.title | Nadané dítě ve školní třídě | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2014 | |
dcterms.dateAccepted | 2014-05-22 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 135042 | |
dc.title.translated | Gifted child in the classroom | en_US |
dc.contributor.referee | Francová, Veronika | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zabývá nadanými dětmi ve školní třídě. Hlavním obecným tématem mé práce je: Jaké to je být nadaným dítětem ve školní třídě? Výzkumná témata, na která jsem hledala odpověď, jsou následující: 1. Jak se lidé nejbližší nadanému dítěti podílí na rozvoji jeho nadání v kontextu školní třídy? 2. Jak jsou nadané děti vnímány svými vyučujícími, rodiči a jakým způsobem je tím ovlivňována jejich pozice ve školní třídě a průběh jejich vzdělávání? 3. Jaký vztah mají děti projevující výjimečné nadání se svými spolužáky a třídní učitelkou? V teoretické části předkládám základní přehled současného výzkumu nadání a jeho rozvoje. Velkou pozornost v práci věnuji sociálním faktorům ovlivňujícím rozvoj nadání, kam zahrnuji ve shodě s Mönksem (1993) rodinu, vrstevnickou skupinu a školu. Praktická část práce je koncipovaná formou kvalitativní více-případové studie se třemi nadanými dětmi, jejich matkami a třídními učitelkami. Sběr dat probíhal formou semi-strukturovaného rozhovoru. Získaná data byla následně analyzována prostřednictvím kategorizace a kódování. Hlavním zjištěním výzkumu je, že rodina hraje klíčovou roli při rozvoji nadání, zároveň se také podílí na pozici nadaného dítěte ve školní třídě a to především tím nakolik rodiče své dítě "nálepkují" jako nadané. Z výzkumu dále vyplynulo, že... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor thesis deals with the issue of gifted children in the classroom environment. The main general topic of my thesis is: What is it like to be a gifted child among other children in the classroom? The topics of research to which I sought answers are as follows: 1. How do the closest people around the gifted child participate in developing its talents in the context of the classroom? 2. How are gifted children perceived by their parents and teachers and how it influences their position among their peers and also how it affects their educational process?. 3. What kind of relationships do the extraordinarily talented children have with their classroom peers and their teacher? In the theoretical part of the thesis a basic overview of current research of giftedness in children and its development is summarized. Much attention is devoted to social factors that have an influence on the talent development. In accordance with Mönks (1993) I determined family, age-peer group, and school environment to be those factors. The practical part of the thesis is carried out as a qualitative multi-case study with three gifted children, their mothers and their teachers. The data collection was done through semi-structured conversations. The obtained data was subsequently analyzed using categorization and... | en_US |
uk.file-availability | P | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.embargo.reason | The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010. | en |
uk.embargo.reason | Přílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010. | cs |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 990017778710106986 | |