Hodnocení vývojové dyspraxie u dětí a adolescentů se zaměřením na lateralitu a u dětí a adolescentů se specifickými vývojovými poruchami školních dovedností
Evaluation of Developmental Dyspraxia in Children and Adolescents in Relation with Handedness, and in Children and Adolescents with Learning Disabilities
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62008Identifikátory
SIS: 160814
Kolekce
- Kvalifikační práce [1773]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zounková, Irena
Fakulta / součást
2. lékařská fakulta
Obor
Fyzioterapie
Katedra / ústav / klinika
Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství
Datum obhajoby
1. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
vývojová dyspraxie, vývojová porucha koordinace, lateralita, specifické poruchy učení, Movement Assessment Battery for Children 2Klíčová slova (anglicky)
developmental dyspraxia, developmental coordination disorder, handedness, laterality, learning disabilities, Movement Assessment Battery for Children 210 Anotace Diplomová práce se zabývá souvislostmi mezi vývojovou poruchou koordinace (nebo také vývojovou dyspraxií) a lateralitou. V teoretické části shrnuje současné poznatky o původu a vzniku laterality, jejím vývoji a možnostech testování. Dále se zabývá poznatky o vývojové dyspraxii, její charakteristikou, etiologií, prevalencí, možnostmi diagnostiky a terapie. Cílem praktické části bylo zjistit, zda se liší frekvence výskytu motorických obtíží mezi dětmi s pravostrannou a levostrannou lateralitou. K tomu byl využit test Movement Assessment Battery for Children 2 (MABC-2), kterým jsme vyhodnotili motorické dovednosti u celkem 64 dětí (30 s levostrannou lateralitou, 34 s pravostrannou lateralitou). Nepodařilo se nám prokázat rozdíl mezi těmito dvěma výzkumnými skupinami, jejich výsledky byly naopak velmi vyrovnané. Dále jsme zkoumali frekvenci výskytu motorických obtíží u dětí se zkříženou lateralitou, kde nebyl prokázán významný rozdíl oproti běžné populaci. Poslední zkoumanou skupinou pak byly děti se specifickými vývojovými poruchami školních dovedností, u kterých jsme zjistili statisticky významný rozdíl ve výskytu motorických obtíží ve srovnání s běžnou populací.
10 Annotation This diploma thesis deals with relations between developmental coordination disorder (or developmental dyspraxia) and laterality and handedness. In the theoretical part this work summarizes actual knowledge about the origin and the development of laterality and handedness and describes possibilities how to examine it. It also deals with knowledge about developmental coordination disorder, its characteristic, etiology, prevalence and diagnostic possibilities. The aim of the practical part was to evaluate motor difficulties in children with right and left handedness and to compare differencies. The Movement Assessment Battery for Children 2 was used for that evaluation. Motor skills in 64 children (30 left-handed and 34 right-handed) were evaluated. We haven't found any difference between those groups of children, their results were very balanced. We have also tested the motor skills in children with crossed eye-hand laterality, any significant difference hasn't been found in comparison with standard population. The group of children with learning disabilities has been also evaluated, we have found statisticaly significant difference between their motor skills and motor skills of standard population.