Úzkost z pohledu vybraných existenciálních autorů
Anxiety from the perspective of the selected existentialist authors
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62900Identifikátory
SIS: 136599
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ventura, Václav
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Husitská teologie v kombinaci s psychosociálními studii
Katedra / ústav / klinika
HTF - Ústav východního křesťanství
Datum obhajoby
9. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Úzkost, sociální úzkost, existenciální úzkost, hřích, logoterapie, odpovědnost, existencialismus, smysl života, víra, strach ze smrtiKlíčová slova (anglicky)
Anxiety, social anxiety, existential anxiety, sin, logotherapy, responsibility, existentialism, meaning of life, faith, fear of deathResumé Hlavním tématem celé práce je subjektivní prožívání úzkosti. Autorka se pokusila vystoupit ze striktně psychologické roviny, proto do své práce zařadila právě autory zabývající se přesahem lidské existence. Práce je tedy částečně také filosofickým pohledem na úzkost. Vzhledem k zaměření autorky však větší část práce spočívá na psychologických základech. V praktické části se potvrdila hypotéza, že vědomí smyslu života má určitý vliv na prožívání úzkosti. Tento vliv však není tak velký a jednoznačný, jak ho ve svém díle popisuje Frankl.
The main topic of this thesis is the subjective experience of anxiety. The author has attempted to secede from the strictly psychological level, therefore there are authors dealing with the overlap of human existence included. As a result, the thesis is also a partly philosophical view of anxiety. However, given the focus of the author, the greater part of the work is based on the psychological view. In the practical part, the hypothesis that the consciousness of the meaning of life has a certain influence on the experience of anxiety was confirmed. However, this effect is not as large and as clear as Frankl describes in his work.