Možnosti využití multimediálních prvků výuky v předškolním vzdělávání
Possibilities of using multimédia elements in teaching pre-school education
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63435Identifikátory
SIS: 147658
Kolekce
- Kvalifikační práce [18345]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šťastná, Lucie
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
23. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
didaktická přiměřenost, gCompris, generace Y, hardware, ICT, interaktivní výuka, multimédia, operační systém, PC, předškolák, psychologie dítěte, sekundární socializace, software, školka, výukový programKlíčová slova (anglicky)
didactic adequacy, educational program, gCompris, generation Y, hardware, child Psychology, ICT, interactive teaching, kindergarten, multimedia, operating system, PC, preschooler, secondary socialization, softwareV diplomové práci je pojednáno o aktuálním fenoménu prostupování ICT do mateřských škol. Autor práce přitom nejprve v širším kontextu zohledňuje otázku změny úlohy role vzdělavatele v postmoderní společnosti. Poté se zabývá průběhem a organizačním začleněním vybraných kurzů zaměřených na proškolování učitelek mateřských škol v oblasti ICT. První kapitolu uzavírá širší, vztahem k užívání ICT zaměřená analýza mezigeneračních rozdílů, které určují další vývoj vzdělávací politiky a požadavků na výchovu dětí. Druhá kapitola je zaměřena na otázku školní zralosti dítěte, respektive bližšímu pohledu na psychologický profil jedince dle věku a vývoje jeho kognitivních funkcí v tzv. předoperačním stádiu. Jedná se tedy o východiska, s nimiž se musí počítat při revizi dosavadních poznatků a zvýšených nároků na výukovou složku předškolní přípravy. Dále je poukázáno na konkrétní zahraniční studie, které se zabývají otázkou efektivity zapojení ICT do výuky předškolních dětí. Nechybí také ohlédnutí se za aktuální kritikou hrozby digitální degenerace. Ve třetí kapitole jsou zodpovězeny tři hypotézy a rovněž učiněn závěr, zdali má nasazení tzv. interaktivního televizoru coby alternativy za interaktivní tabuli smysl. Stejně tak, do jaké míry se jeví zavádění ICT v menších mateřských školách jako reálné svépomocí.
The thesis discusses the current phenomenon of ICT penetration in kindergarten. The author at first take into account the broader context of the issue of changing the role of educator role in postmodern society. After that discusses the process and organizational incorporation of selected courses aimed at training teachers in kindergartens in the area of ICT. The first chapter concludes with a broader, related to the use of ICT focused, analysis of intergenerational differences that determine the further development of educational policy and requirements for the education of children. The second chapter focuses on the issue of school readiness of a child, in particular a close look at the psychological profile of the individual according to his age and development of cognitive function in preoperative stage. It is therefore a basis with which to be reckoned with in the revision of existing knowledge and increased demands on the educational component of pre-school preparation. It is also pointed to specific foreign studies that deal with the question of the effectiveness of the involvement of ICT in teaching preschool children. There is also a look back at criticism of current threats called as digital degeneration. In the third chapter are answered three hypotheses and also concluded whether a...