Zobrazit minimální záznam

The communist propaganda in the Mateřidouška magazine (1945-1955)
dc.contributor.advisorSuk, Pavel
dc.creatorHavránková, Petra
dc.date.accessioned2017-05-26T14:32:02Z
dc.date.available2017-05-26T14:32:02Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/63474
dc.description.abstractMagisterská práce popisuje obsahový vývoj časopisu Mateřídouška v letech 1945 -1955 na pozadí dobových politických a společenských změn v poválečném Československu, jež provázela mj. rozsáhlá centralizace médií. Práce zkoumá prvky propagandy a její roli a aplikaci v médiích jako jednoho z klíčových nástrojů totalitních režimů. Dále popisuje roli a vývoj propagandy v československé literatuře pro děti a mládež. V druhé části charakterizuje vznik časopisu Mateřídouška a jeho postavení v dobových periodikách určeným nejmenším čtenářům. V této souvislosti zkoumá vliv tvorby dvou klíčových redaktorů, Františka Hrubína a Jiřího V. Svobody, na obsah časopisu. V třetí části práce pomocí hermeneutické kvalitativní analýzy popisuje, jakým způsobem byla komunistická propaganda na stránkách Mateřídoušky aplikována na dětské čtenáře v průběhu prvních deseti let existence časopisu. Analýza se zaměřuje na kult osobnosti, oslavu práce, roli armády a dalších dobových fenoménů.cs_CZ
dc.description.abstractThe paper describes the development of the content of Mateřídouška magazine in 1945 - 1955 against the backdrop of political and social developments in post-World War 2 Czechoslovakia. These trends included robust centralization of media and their subordination to the Communist regime. The paper examines the characteristics of propaganda and its role in media as one of the key instruments of totalitarianism. It explores the use of Communist propaganda in Czechoslovak juvenile literature. The second part of the paper describes the founding of Mateřídouška and its position among contemporary newspapers and children literature. It examines the influence of the editors-in-chief, namely that of František Hrubín and Jiří V. Svoboda, on the contents of the magazine. The third part describes the application of propaganda on the youngest readers during the first years since the inception of the magazine. The hermeneutic analysis covers various aspects of propaganda, including the cult of personality, celebration of labour, the role of armed forces and other phenomena of the early Communist period in Czechoslovakia.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectMateřídouškacs_CZ
dc.subjectpropagandacs_CZ
dc.subjectkomunistický režimcs_CZ
dc.subjectČeskoslovenskocs_CZ
dc.subjectčasopisy pro děti a mládežcs_CZ
dc.subjectsocialistický realismuscs_CZ
dc.subjectMateřídouškaen_US
dc.subjectpropagandaen_US
dc.subjectCommunist regimeen_US
dc.subjectCzechoslovakiaen_US
dc.subjectjuvenile literatureen_US
dc.subjectsocialist realismen_US
dc.titleKomunistická propaganda v časopisu Mateřidouška (1945-1955)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-06-23
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId139304
dc.title.translatedThe communist propaganda in the Mateřidouška magazine (1945-1955)en_US
dc.contributor.refereeKnapík, Jiří
dc.identifier.aleph002011461
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csMagisterská práce popisuje obsahový vývoj časopisu Mateřídouška v letech 1945 -1955 na pozadí dobových politických a společenských změn v poválečném Československu, jež provázela mj. rozsáhlá centralizace médií. Práce zkoumá prvky propagandy a její roli a aplikaci v médiích jako jednoho z klíčových nástrojů totalitních režimů. Dále popisuje roli a vývoj propagandy v československé literatuře pro děti a mládež. V druhé části charakterizuje vznik časopisu Mateřídouška a jeho postavení v dobových periodikách určeným nejmenším čtenářům. V této souvislosti zkoumá vliv tvorby dvou klíčových redaktorů, Františka Hrubína a Jiřího V. Svobody, na obsah časopisu. V třetí části práce pomocí hermeneutické kvalitativní analýzy popisuje, jakým způsobem byla komunistická propaganda na stránkách Mateřídoušky aplikována na dětské čtenáře v průběhu prvních deseti let existence časopisu. Analýza se zaměřuje na kult osobnosti, oslavu práce, roli armády a dalších dobových fenoménů.cs_CZ
uk.abstract.enThe paper describes the development of the content of Mateřídouška magazine in 1945 - 1955 against the backdrop of political and social developments in post-World War 2 Czechoslovakia. These trends included robust centralization of media and their subordination to the Communist regime. The paper examines the characteristics of propaganda and its role in media as one of the key instruments of totalitarianism. It explores the use of Communist propaganda in Czechoslovak juvenile literature. The second part of the paper describes the founding of Mateřídouška and its position among contemporary newspapers and children literature. It examines the influence of the editors-in-chief, namely that of František Hrubín and Jiří V. Svoboda, on the contents of the magazine. The third part describes the application of propaganda on the youngest readers during the first years since the inception of the magazine. The hermeneutic analysis covers various aspects of propaganda, including the cult of personality, celebration of labour, the role of armed forces and other phenomena of the early Communist period in Czechoslovakia.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990020114610106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV