Prestiž odborné učitelky
The Prestige of Specialized Teacher
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/6385Identifikátory
SIS: 22932
Kolekce
- Kvalifikační práce [4514]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pavlíková, Pavla
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK v Praze
Datum obhajoby
13. 6. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tato diplomová práce porovnává prestiž odborné učitelky u skupiny všeobecných sester (S 1), skupiny nemocných (S 2) a skupiny studentů (S 3). Je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část je věnována postavení učitele ve společnosti z hlediska historického i současného, společenské prestiži povolání, vlastní osobnosti učitele, profesionalitě a vzdělávání odborných učitelů. Výzkumná část je zaměřena jednak na osobnost odborné učitelky, její vlastnosti, chování, jednání, úpravu zevnějšku a ke zjišťování společenského postavení odborné učitelky vzhledem dalším zdravotnickým profesím a vybraným povoláním. Výzkum byl proveden dotazníkovou metodou, byly použity tři verze dotazníku vlastní konstrukce určené pro každou zkoumanou skupinu. Výzkumu se zúčastnilo 150 respondentů, kteří tvořili tři výše uvedené skupiny po 50 dotázaných. Bylo stanoveno 7 hypotéz, ze kterých se 2 nepotvrdily a 5 hypotéz se potvrdilo. Cílem diplomové práce bylo porovnání prestiže odborné učitelky u všeobecných sester, nemocných a studentů. U skupiny studentů se odborná učitelka umístila na celkově sedmém místě a u skupin sester a nemocných na místě devátém mezi vybranými profesemi.Výzkumem se potvrdilo vyšší společenské postavení profese odborné učitelky mezi dalšími námi vybranými povoláními, v celkovém hodnocení se...
This diploma thesis deals with the prestige of specialized teacher at general nurses' group (SI), patients' group (S2), students' group (S3). The thesis is divided into theoretical and analytical part. The theoretical part is concerned with historical and contemporary position of teacher in our society to social prestige of his job. The analytical part is concentrated on the personality of practical teacher, her character, behavior, bargaining, exterior adjustment and on the identification of social position of specialized teacher in comparison to other medical professions and other selected occupations. The research was done by the questionnaire method. Three versions of questionnaire for each analyzed group were used. 150 respondents participated in the research. 7 hypotheses were elaborated. 5 hypotheses were confirmed and 2 not confirmed. Higher social position of the professional teacher was confirmed. According to the result of research, the position of professional teacher is in 8th place among 30 other occupations.