Rozhlas na rozcestí trhu a veřejného zájmu - politická ekonomie hudby na stanici Český rozhlas Radiožurnál
The political economy of czech public service radio broadcasting channel one music
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64115Identifikátory
SIS: 125973
Kolekce
- Kvalifikační práce [18346]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Baslarová, Iva
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
25. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
politická ekonomie hudby, hudba, Český rozhlas, veřejná služba, veřejnoprávní média, Rada Českého rozhlasuKlíčová slova (anglicky)
political economy of music, music, Czech Radio, public service, public service broadcasting, The Council of Czech RadioDiplomová práce pojednává o hudební dramaturgii nejposlouchanější veřejnoprávní stanice Českého rozhlasu - Radiožurnálu a zasazuje ji do kontextu politicko-ekonomických vztahů, které na ni působí. Podoba hudby na Radiožurnálu byla předmětem dlouhodobé kritiky ze strany odborné i široké veřejnosti, jež vyústila v prosinci 2011 ve veřejný seminář pořádaný regulátorem - Radou Českého rozhlasu. Práce mapuje tradiční požadavky na média veřejné služby a jejich proměnu spojenou s liberalizací trhu, digitalizací a nástupem nových médií. Z hlediska hudby je diskutována její společenská funkce, její vztah k veřejnoprávním médiím a normativní požadavky, které jsou na média v souvislosti s kulturou a hudbou kladeny. Pro srovnání je hudební složka porovnávána s vysíláním komerčních celoplošných rozhlasových stanic (Impuls a Evropa 2), pro něž platí jen marginální zákonné požadavky. Práce rovněž popisuje veřejnou diskuzi o podobě vysílání a abstrahuje argumenty kritiky. Často zmiňovanými problémy bylo mimo jiné například časté opakování jednotlivých skladeb i interpretů, příliš úzký záběr v repertoáru umělců obsažených v databázi či celková zastaralost hudebního fondu, která nepřispívá k povznášení veřejného vkusu a podpoře české kulturní identity. Pravdivost těchto domněnek pak spolu s proměnou hudební dramaturgie v...
This diploma thesis researches music dramaturgy of Czech public service radio Channel One (Radiožurnál) and pursues the goal of exploring hidden relations of political economy influencing its shape. The dramaturgy itself had been long criticised from both the public and experts and finally led to a public workshop held by the institution governing the broadcaster at arm's distance - The Council of Czech Radio in December 2011. The diploma thesis investigates the field of traditional requirements imposed on public service broadcasters as well as the redefinition of public service broadcasting due to market liberalisation and rise of new media in digital environment. For further context, the structural function of music in different types of societies is discussed; attention is also paid to relation of music and public service radio and normative demands for broadcasted music. Music dramaturgy of Czech Radio Channel One is then compared to two commercial broadcasters (Impuls and Evropa 2) on which only limited legal regulations are imposed. The final research describes public discussion over the channel's music and verifies legitimacy of complaints (which included too frequent repetition of songs and artists, few songs of one artist in database only or obscolencence of broadcasted music not giving a lead to...