Rozhlas na rozcestí trhu a veřejného zájmu - politická ekonomie hudby na stanici Český rozhlas Radiožurnál
The political economy of czech public service radio broadcasting channel one music
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64115Identifiers
Study Information System: 125973
Collections
- Kvalifikační práce [18346]
Author
Advisor
Referee
Baslarová, Iva
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
25. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
politická ekonomie hudby, hudba, Český rozhlas, veřejná služba, veřejnoprávní média, Rada Českého rozhlasuKeywords (English)
political economy of music, music, Czech Radio, public service, public service broadcasting, The Council of Czech RadioDiplomová práce pojednává o hudební dramaturgii nejposlouchanější veřejnoprávní stanice Českého rozhlasu - Radiožurnálu a zasazuje ji do kontextu politicko-ekonomických vztahů, které na ni působí. Podoba hudby na Radiožurnálu byla předmětem dlouhodobé kritiky ze strany odborné i široké veřejnosti, jež vyústila v prosinci 2011 ve veřejný seminář pořádaný regulátorem - Radou Českého rozhlasu. Práce mapuje tradiční požadavky na média veřejné služby a jejich proměnu spojenou s liberalizací trhu, digitalizací a nástupem nových médií. Z hlediska hudby je diskutována její společenská funkce, její vztah k veřejnoprávním médiím a normativní požadavky, které jsou na média v souvislosti s kulturou a hudbou kladeny. Pro srovnání je hudební složka porovnávána s vysíláním komerčních celoplošných rozhlasových stanic (Impuls a Evropa 2), pro něž platí jen marginální zákonné požadavky. Práce rovněž popisuje veřejnou diskuzi o podobě vysílání a abstrahuje argumenty kritiky. Často zmiňovanými problémy bylo mimo jiné například časté opakování jednotlivých skladeb i interpretů, příliš úzký záběr v repertoáru umělců obsažených v databázi či celková zastaralost hudebního fondu, která nepřispívá k povznášení veřejného vkusu a podpoře české kulturní identity. Pravdivost těchto domněnek pak spolu s proměnou hudební dramaturgie v...
This diploma thesis researches music dramaturgy of Czech public service radio Channel One (Radiožurnál) and pursues the goal of exploring hidden relations of political economy influencing its shape. The dramaturgy itself had been long criticised from both the public and experts and finally led to a public workshop held by the institution governing the broadcaster at arm's distance - The Council of Czech Radio in December 2011. The diploma thesis investigates the field of traditional requirements imposed on public service broadcasters as well as the redefinition of public service broadcasting due to market liberalisation and rise of new media in digital environment. For further context, the structural function of music in different types of societies is discussed; attention is also paid to relation of music and public service radio and normative demands for broadcasted music. Music dramaturgy of Czech Radio Channel One is then compared to two commercial broadcasters (Impuls and Evropa 2) on which only limited legal regulations are imposed. The final research describes public discussion over the channel's music and verifies legitimacy of complaints (which included too frequent repetition of songs and artists, few songs of one artist in database only or obscolencence of broadcasted music not giving a lead to...