Mockumentary jako televizní fenomén
Mockumentary as a tv phenomenon
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64191Identifikátory
SIS: 139531
Kolekce
- Kvalifikační práce [18346]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štoll, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
17. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mockument, sitkom, televize, případová studie, KanclKlíčová slova (anglicky)
Mockumentary, sitcom, TV, case study, The OfficeTato bakalářská práce se zabývá tématem mockumentu, tj. filmového a televizního žánru, který v sobě kombinuje prvky dokumentu a hrané tvorby. Televizní mockument se v prvním desetiletí 21. století stal prominentní formou televizní zábavy, k čemuž přispělo zejména uvedení britského seriálu Kancl v roce 2001 a jeho americké adaptace o čtyři roky později. Samotný pojem mockument je neologismus a o tom, která všechna díla lze tímto termínem zastřešit, nepanuje shoda. Prolínání fikce a reality má každopádně v televizním i rozhlasovém vysílání, stejně jako ve filmové tvorbě, dlouhou tradici a tato fúze se stala základem pro řadu populárních hybridních žánrů, mezi něž patří reality show, dokudrama nebo dokusoap. S těmi má mockument výrazné styčné body a společné znaky, zároveň se ovšem od nich podstatně odlišuje. Mockumentární forma má jak funkci reflexivní, která nám dává možnost tázat se po autenticitě skutečných dokumentů a "reality", kterou zobrazují, tak funkci parodickou a satirickou, která tvůrcům umožňuje originálním způsobem promlouvat k divákovi a nalézat nové zdroje humoru. Pojmenováním těchto typických mockumentárních prvků a jejich názorným ukázáním na konkrétním příkladu se zabývá případová studie, jež tvoří závěrečnou část této práce.
This bachelor's thesis focuses on the topic of the mockumentary, which is a film and television genre, which combines elements of a documentary and fiction. Mockumentaries became, in the first decade of the 21st century, an eminent form of televisual entertainment, mainly because of the introduction of the British series The Office in 2001 and its American adaptation four years later. The name mockumentary itself is a neologism and there isn't an agreement as to what is and is not a mockumentary. In any case the blending of fiction and reality has a long tradition on TV and radio and this fusion has become the foundation for many popular hybrid genres, as for example reality shows, docudramas and docusoaps. With these mockumentaries share a lot of similar traits but also differ from them. A mockumentary can be reflexive in that it gives us the possibility to question the authenticity of real documentaries and the "reality", that they display, but it can also be satirical and a parody and it gives the creators an original perspective as how to communicate with the viewer and gives a new source of comedy and humour. The enumeration of these typical traits of a mockumentary and their examples can be found in the case study, which forms the final part of this thesis.