Srovnání profese nutričního terapeuta v ČR a v zahraničí
Comparision of the profession of Nutritional Therapist in the CR and abroad
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64542Identifiers
Study Information System: 103822
Collections
- Kvalifikační práce [4504]
Author
Advisor
Referee
Vysoká, Lenka
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Nutritional Therapy
Department
Institute of Theory and Practice of Nursing First Faculty of Medicine Charles University in Prague
Date of defense
8. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato bakalářská práce srovnává profesi nutričního terapeuta v České republice a zahraničí. Cílem této práce je analýza shod a rozdílů ve vzdělání nutričních terapeutů v České a Slovenské republice. Práce je členěna do kapitol, v závěru každé kapitoly je uvedena srovnávací analýza. Analýzy shod a rozdílů ve vzdělání bylo dosaženo studiem dokumentů a jejich následnou komparací. V první části práce jsou uvedeny obecné podmínky na výkon zdravotnického povolání. Následuje odborné vzdělávání, na které navazuje vzdělávání specializační. Poté jsou srovnány studijních plány vysokých škol, vyšších odborných škol a středních zdravotnických škol. V této části jsou zahrnuty předměty specializačního i odborného vzdělávání. Následně je pozornost věnována certifikovaným kurzům a v poslední řadě celoživotnímu vzdělávání, které je důležitou součástí výkonu zdravotnického povolání. Výsledkem práce je poznatek, že vzdělání nutričních terapeutů v České a Slovenské republice je velmi podobné. V případě vzdělání odborného téměř stejné. Výrazný rozdíl ve vyučovaných předmětech ovšem nalezneme u vzdělávání specializačního. Doporučila bych uznání odborného vzdělání získaného ve Slovenské republice bez dalšího ověření znalostí. V případě specializačního vzdělání jsem názoru opačného. Klíčová slova: nutriční terapeut,...
This bachelor's thesis compares the profession of a nutritional therapist in the Czech Republic and abroad. Its purpose is to analyse both similarities and differences in education of nutritional therapists in the Czech Republic and Slovakia. The thesis is divided into chapters, each of which is concluded with a comparative analysis. Selected documents were studied and subsequently compared in order to perform the analysis. The first section states the general requisites for practising a medical profession. Information on vocational education follows, which then continues with information on specialized courses. Subsequently, curricula of selected universities, medical high schools and other vocational institutions are compared. This section contains the subjects covered by both vocational and specialized courses. Furthermore, the thesis also focuses on certified and lifelong learning courses that are important part of a health care profession. The results show that education of nutritional therapists in the Czech Republic and Slovakia is very similar. However, we can find a significant difference in subjects taught during specialized education. Therefore, I would recommend accepting the vocational qualification acquired in Slovakia without further verification of knowledge. On the subject of...