Návazné sociální služby pro mladé lidi opouštějící institucionální výchovnou péči
Subsequent Social Services for Young People Leaving Institutional Educational Care
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/64748/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64748Identifikátory
SIS: 139074
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Váňová, Miroslava
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra učitelství
Datum obhajoby
8. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Příprava na vstup do života, příprava na samostatný život, odchod z ústavní výchovy, deprivace, sociální služby, institucionální výchovaKlíčová slova (anglicky)
Preparation to enter into life, preparation for independent life, leaving institutional care, deprivation, social services, institutional educationBakalářská práce pojednává o rizikovém období v životě mladých lidí, kteří prožili část, většinu nebo dokonce celý svůj život v institucionální výchově a musí prostředí ústavu opustit. Nejčastějším důvodem opuštění ústavu je propuštění z důvodu dosažení zletilosti. Mladí lidé jsou nuceni opustit často jediné zázemí, které ve svém životě poznali a vrátit se buď ke svým rodinám, které o ně po dobu jejich pobytu v ústavním zařízení obvykle nejevily zájem nebo se pokusit osamostatnit. Z dětských domovů a výchovných ústavů neodchází vždy vybaveni dostatečnými sociálními schopnostmi a dovednostmi. Tato skutečnost, společně s neinformovaností o možnostech využití návazných sociálních služeb, může vést k jejich vyloučení ze společnosti. V teoretické části vysvětluji systém a historii ústavní výchovy v České republice, popisuji problémy, kterými tito mladí lidé trpí, legislativu týkající se této problematiky a další. V praktické části mapuji spektrum sociálních služeb, které na území hlavního města Prahy mladí dospělí na odchodu z institucionální výchovy mohou využít.
This bachelor thesis deals with the risky period of time in the life of young people, who have lived a part, most, or even whole their lives in institutional care and they have to leave the environment of the institute. The most common reason for leaving the institute is dismissal upon reaching the age of majority. Young people are forced to leave often the only background they have ever known and either go back to their families, who usually had not expressed interest in them during their stay in the institutional facility, or try to become independent. They do not always leave the children's home and educational institutes equipped by sufficient social skills and abilities. This fact together with lack of information about possibilities of using subsequent social services may lead to their exclusion from society. The theoretical part explains the system and history of institutional education in the Czech Republic, describes problems these young people suffer from, the legislature concerning these issues and other topics. The practical part maps the range of social services that can be used by young adults in the area of the capital city of Prague, when they leave the institutional education.