Normalizace a česká rocková scéna
Normalization and the Czech rock scene
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64821Identifikátory
SIS: 149842
Kolekce
- Kvalifikační práce [2256]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Beneš, Zdeněk
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny evropské kultury
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
2. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
česká rocková hudební scéna, bigbeat, Pražské kulturní středisko, normalizace, ideologické zásahy, rekvalifikace, undergroundKlíčová slova (anglicky)
Czech rock music scene, bigbeat, Prague Cultural Centre, normalization, ideological interventions, requalification exams, underground: Úvod bakalářské práce Normalizace a česká rocková scéna je věnován kultuře 60. let a počátku rockové hudby v Čechách. Hlavním cílem práce je zachycení situace rockové hudební scény konce 60. a 70. let. Důraz je kladen na období normalizace. Část bakalářské práce je věnována instituci Pražského kulturního střediska a jejího řízení tehdejší hudební scény s přihlédnutím na přehrávky - rekvalifikace. Závěr práce je věnován českému undergroundu a jeho stěžejním myšlenkám. Jako hlavní představitele těchto myšlenek uvádím příklad skupiny The Plastic People of the Universe. Normalizační potlačování lidských práv a ideologické zásahy naopak posilovaly činnost nezávislé rockové hudby. Příchod nové vlny ovlivnil vývoj rockové hudby dalších let. Smyslem práce je vliv normalizačních let na kulturní život společnosti a posilování myšlenek svobody.
The introduction of the bachelor thesis Normalization and Czech rock scene focuses on the culture of the 1960s and the beginnings of rock music in the Czech lands. The main objective is to capture the rock music scene of the late '60s and '70s. The emphasis is on the normalization era. Part of the thesis delves into the Prague Cultural Center and its management of the music scene at the time, with a look at requalification exams for musicians. The concluding part of the thesis focuses on the Czech uderground and its core ideas. The featured key proponents of these ideas is the band The Plastic People of the Universe. The suppression of human rights and ideological interventions of the normalization era, to the contrary, bolstered the activities of the independent-rock music scene. The arrival of new wave influenced the development of rock music for years to come. The purpose of this thesis is a probe into the influence of normalization on the cultural scene and the reinforcement of ideas of freedom.