Obraz Posledního soudu v renesančních Čechách
Picture of the last judgment in Renaissance Bohemia
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64845Identifikátory
SIS: 133875
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nespěšná Hamsíková, Magdaléna
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
2. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Apokalypsa, andělé, déesis, eschatologie, epitaf, nástěnná malba, peklo, poslední soud, ráj, renesance, vzkříšeníKlíčová slova (anglicky)
Apocalypse, angels, déesis, eschatology, epitaph, wall painting, hell, the Last Judgement, paradise, renaissance, resurrectionVe své bakalářské práci se zabývám vyobrazením posledních soudů v Čechách v 15.-16. století. První část jsem pojala jako úvod do problematiky posledního soudu - poslední soud jako socio-kulturní fenomén; příčiny a historie zobrazování posledního soudu; ikonologicko- ikonografickému popis námětu. V části druhé se věnuji hlavnímu tématu, a to vyobrazením posledního soudu v Čechách v 15.-16. století. Snažím se o kompendium všech uměleckých památek na našem území, přičemž se jedná především o fresky. Dále se zabývám příčinami jejich vznik, hledám jejich inspirační zdroje a podrobuji je ikonologicko-ikonografickému rozboru. Následně jednotlivá díla srovnávám nejen mezi sebou, ale i s díly staršími, která vznikla mimo naše území.
In my bachelor thesis I deal with portrayal of the Last Judgement in the Czech Republic in 15th -16th century. The first part was conceived as an introduction to Last Judgment - the Last judgment as a socio-cultural phenomenon; causes and history showing the last judgment; iconological-iconographic description of the subject. In the second part I'm devoted to the main topic, portrayal of the last judgment in Bohemia in the 15th-16th century. I'm trying to a compendium of all the works of art in our country, and they are especially frescoes. I also deal with the causes of their emergence, seeking their sources of inspiration and subjugation the iconographic-iconographic analysis. Then compare the individual works, not only among themselves but also with older parts that originated outside our area.