Palác Granovských v Ungeltu
Granovský Palace in Ungelt
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65157Identifikátory
SIS: 149015
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nespěšná Hamsíková, Magdaléna
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
12. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Palác Granovských, renesance, architektura, rod Granovských z Granova, dvorský okruhKlíčová slova (anglicky)
Granovský Palace, the Renaissance, architecture, the House of Granovský from Granov, courtly circlePalác Granovských v Ungeltu Anotace Tato bakalářská práce se zabývá renesančním palácem, který nechal po roce 1558 vystavět Jakub ml. Granovský z Granova v areálu Týnského dvora na Starém Městě pražském. Komplex paláce tvořily dnešní domy čp. 639 a čp. 640 a částečně zasahoval i do domu čp. 1049. V dosavadní literatuře je považován za mezník a počátek nové etapy vývoje renesanční architektury na Starém Městě. Je zde diskutováno i o působení umělců z dvorského okruhu. Tato práce se věnuje nejen renesanční přestavbě, ale také historii a vývoji kupeckého dvora, na jehož zástavbu navázala. Zabývá se také dobovým kontextem, osobností stavebníka a otázkou účasti dvorského okruhu na stavbě a výzdobě paláce. Zaměřuje se zejména na nejvíce vyzdvihované výtvarné prvky, a to bosované portály a nádvorní arkádové průčelí s chiaroscurovými malbami připisovanými Francescu Terziovi.
Granovský Palace in Ungelt Abstract This Bachelor's thesis deals with the Renaissance palace, which Jakub Granovský Jr. from Granov let to build in the area of Týn merchant's courtyard in the Old Town of Prague after 1558. The palace complex consisted of today's houses number 639, number 640 and partially intervened in the house number 1049. Existing literature refers to Granovský Palace as a milestone and the beginning of a new period within Renaissance architecture in the Old Town of Prague. There is also discussed a participation of Prague courtly circle. This thesis follows not only the Renaissance reconstruction of the palace, but also the history and development of the merchant's courtyard. It examines the historical context as well as the figure of the householder and the issue of participation of courtly circle on the construction and decoration of the palace. It focuses on the most outstanding artistic elements, such as rusticated portals and a courtyard loggia covered with chiaroscuro paintings attributed to Francesco Terzio.