Terapie emocionálních a behaviorálních problémů po získaném poškození mozku
The therapy of emotional and behavioral problems after acquired brain injury
diplomová práce (OBHÁJENO)
Důvod omezené dostupnosti:
Přílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65945Identifikátory
SIS: 132725
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hrachovinová, Tamara
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
20. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
získané poškození mozku, emoční a behaviorální problémy, terapie, KBT, edukačně-preventivní programKlíčová slova (anglicky)
acquired brain injury, emocional and behavioral problems, therapy, CBT, educationally based preventive programZměny v emotivitě a chování jsou obvyklým doprovodem získaného poškození mozku, které znesnadňuje readaptaci jedince na jeho prostředí. Na rozdíl od kognitivních problémů se těmto změnám nevěnuje tolik pozornosti, neboť jejich komplexnost vyžaduje péči v rámci speciálního neuropsychologického působení. Předmětem teoretické části práce bylo přiblížit problematiku získaného poškození mozku a shrnout dosavadní poznatky a zkušenosti v oblasti terapeutické práce s touto specifickou skupinou osob. Předmětem empirické části práce bylo navrhnout vhodný intervenční program, který by se zaměřil na prožívání osobnostních změn po získaném poškození mozku. Jeho cílem bylo poskytnout pacientům informace o obvyklých důsledcích mozkového poškození a prostor pro sdílení obtíží, které mohou zažívat. Účinnost tohoto programu byla měřena pomocí dotazníku European Brain Injury Questionnaire (EBIQ) a Zungovy sebeposuzovací škály deprese (ZSDS). Byly porovnány výsledky před a po skončení programu u experimentální skupiny (N=30) s výsledky kontrolní skupiny (N=30), která se programu neúčastnila. U skupiny, která intervenci absolvovala, bylo dotazníkem EBIQ-P zjištěno signifikantní zlepšení v subškále Tělesné obtíže. Výsledky ZSDS zaznamenaly signifikantní zlepšení depresivní symptomatiky oproti kontrolní skupině. Součástí...
The changes in emotivity and behavior are common after acquired brain injury, which complicates the readaptation of an individual to his environment. Compared to cognitive problems, these changes are not so greatly regarded because their complexity requires care in the context of its special neuropsychological treatment. The objective of the theoretical part of this thesis was to elucidate the issue of acquired brain injury and summarize current knowledge and experience in the field of therapeutic work with this specific group of people. The aim of the empirical part of this thesis was to design an appropriate educationally based preventive program that would focus on the experience of personality change after ABI. The goal of this program was to provide patients with information about the usual consequences of ABI and to provide a place to share the problems they experience. The effectiveness of this program was measured via the European Brain Injury Questionnaire (EBIQ) and the Zung Self-rating Depression Scale (ZSDS). The results were compared in the experimental group (N=30) before and after the completion of the program and in the control group (N=30). In the group that undertook the intervention, the EBIQ-P showed significant improvement in the subscale Physical. The ZSDS results showed...