Poklad v Novém zákoně
A tresury in The New Testament
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66014Identifikátory
SIS: 164602
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Vedoucí práce
Oponent práce
Dus, Jan
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Evangelická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra Nového zákona
Datum obhajoby
17. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
poklad, exegeze, textová komparace, evangelium, Království nebeskéKlíčová slova (anglicky)
Treasury, exegesis, textual comparison, gospel, Kingdom of HeavenDiplomová práce shrnuje výsledky provedených exegetických studií všech čtrnácti textů konkordančně obsahujících slovo "poklad" (thesauros) v řeckém Novém zákoně, a dále ve třech případech látku pro poklad zástupnou, za použití jazykového rozboru, textové analýzy a dostupných českých nebo cizojazyčných komentářů. K přiřazení jiných termínů, tedy termínu "hřivna" dochází v evangeliu Matoušově a Lukášově, kde v podobenství o hřivnách jsou splněny vnější i vnitřní atributy hřivny jako "pokladu". Pro evangelium Janovo, kde označení "poklad" nenalézáme vůbec, je zvolena pro svůj symbolický význam a vztah k Velikonocům "vonná mast" v oddíle o Pomazání v Betanii, přičemž janovskou verzi srovnáváme s líčením u synoptiků. Roztříděním dosažených interpretačních rámců všech sedmnácti textů; se dostaneme k několika základním modelům, které charakterizují roli "pokladu" v Novém zákoně z pohledu materie, alegorie, symbolismu nebo konotace. Poklad je obraz pro něco vzácného, světu nevlastního, s čím máme pramalou zkušenost, protože se s tím nemáme obvykle možnost konfrontovat, a je třeba dát se vést hodnotami, které jsme citem v Duchu svatém přijali za vlastní. Novozákonní poklad je dobrým znakem pro všechno, čím je Ježíšova zvěst, evangelium a Království nebeské. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The thesis summarizes conclusions of exegetical studies of all fourteen texts containing a word "treasury" (thesauros) according to concordance of the Greek New Testament, and furthermore in three instances substitutes for treasury, using lingual and textual analysis and accessible Czech and foreign language commentaries. As far as other terms are concerned, a term "talent/mina" is used in the Gospel of Mathew and Luke in The parable of the talent/minas, where "talent/mina" fulfills all internal and external attributes for "treasury". In the Gospel of John, where we find no term "treasury", there is chosen "ointment" in the story of Anointing in Bethany for its symbolic meaning and relation to the Easter, where John's version is compared with description of the story in the synoptic gospels. Classifying of concluding interpretational frames of all seventeen texts, we get several fundamental models characterizing the role of "treasury" in the New Testament from the point of view of substance, allegory, symbolism or connotation. The treasury is the image of something precious, strange to the world, something we have a very small experience with, because we usually have not opportunity to be confronted with it. Therefore we need to be led by the values, we have accepted by feeling of Holy Spirit as ours. The...