Kostel sv. Václava v Žamberku
St. Wenceslas Church in Žamberk
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66028Identifiers
Study Information System: 153543
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Pučalík, Marek
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
18. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
kostel, sv. Václav, Žamberk, baroko, výzdoba, Francesco Trevisani, Petr BrandlKeywords (English)
Church, St. Wenceslas, Žamberk, baroque, decoration, Francesco Trevisani, Peter BrandlDiplomová práce "Kostel sv. Václava v Žamberku" pojednává o kostele monograficky. Nejprve se stručně věnuje městu, jeho vzniku, majitelům panství a následně chronologicky z umělecko-historického hlediska nejvýznamnějším fundacím Bubnů z Litic. Poté přechází pozornost k samotnému kostelu, jeho historii a výstavbě, farní budově, popisu a především k hodnotnému mobiliáři. V této části se práce zabývá barokními oltáři a zejména hlavním oltářním plátnem Zavraždění sv. Václava od Francesca Trevisaniho. Pozornost je zaměřena na přípravný obraz, možné předlohy a analogie se starší autorovou tvorbou. Dále se práce pro úplnost stručně věnuje malířské výzdobě kostela. Následně hřbitovní kapli, jejímu stavebně historickému vývoji, barokním oltářům a taktéž malířské výzdobě. V poslední řadě práce v kontextu představí stavitele kostela a malíře, kteří v něm vytvořili kvalitní oltářní plátna.
Diploma thesis "St. Wenceslas Church in Žamberk" discusses the church monographically. Initially, it briefly introduces the city, its origin, estate owners and then chronologically from art-historical terms the most important foundations of building Bubnů of Litic. Afterwards we focus our attention on the church, its history and construction, parish building, description, and especially the valuable furniture. In this part the thesis deals with baroque altars and particularly the main altar canvas Assassination of St. Wenceslas by Francesco Trevisani. Attention is focused on the preliminary image, possible models and analogies with the older author's creations. Later, in order for the work to be complete, the focus goes shortly to the painted decorations of the church. Subsequently, the cemetery chapel, its historical development, baroque altars and the painted decorations as well. Finally, work presents in context the church builder and painters who created high quality altar canvases.