Evaluace prezenční formy bakalářského studijního oboru adiktologie z pohledu absolventů studia
Evaluation of full-time form of bachelor's study field of Addictology from the perspective of graduates
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66070Identifiers
Study Information System: 142676
Collections
- Kvalifikační práce [4585]
Author
Advisor
Referee
Miovský, Michal
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Addictology
Department
Department of Adictology First Faculty of Medicine and General University Hospital in Prague
Date of defense
18. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
studijní obor adiktologie - absolventi studia adiktologie - analýza potřeb - evaluace spokojenosti - evaluace procesuKeywords (English)
study field of Addictology - graduates of Addictology - needs analysis - evaluation of satisfaction - process evaluationMultidisciplinární bakalářský studijní obor adiktologie se začal v prezenční formě výuky poprvé vyučovat na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze v akademickém roce 2005/2006. Za dobu jeho téměř desetileté existence jím prošlo a úspěšně ho absolvovalo již několik desítek studentů, nicméně komplexní zpětná vazba o tom, jak studium vypadá a funguje, nebyla dosud realizována. Hlavní myšlenkou předkládané diplomové práce bylo zhodnotit podobu prezenční formy bakalářského studijního oboru adiktologie z pohledu absolventů studia a vytvořit doporučení ke zkvalitnění oboru. Tohoto hlavního cíle bylo dosaženo pomocí evaluačního výzkumu sestávajícího ze třech výzkumných linií, a to analýzy potřeb, evaluace spokojenosti a evaluace procesu. Využita byla pro tento účel metoda obsahové analýzy, jejíž výzkumný soubor tvořily oficiální dokumenty týkající se koncepce studijního oboru adiktologie, a to akreditační spisy studijního oboru adiktologie z let 2004, 2007 a 2011, dále studijní plány a jako poslední sylaby předmětů. Všechny dokumenty byly vybrány metodou totálního výběru. Dalšími výzkumnými metodami poté byly dotazník společně se semistrukturovaným interview. Výzkumný soubor byl v tomto případě tvořen absolventy prezenční formy bakalářského studijního oboru adiktologie, kteří absolvovali studium do...
In the academic year 2005/2006 the multidisciplinary bachelor's study field of Addictology began to be taught in the full-time form at the First Medical Faculty of Charles University in Prague for the first time. During its nearly ten years of existence it was taken and successfully completed already by several dosens of students, however, a complex feedback on the study design and work, have not yet been realized. The main idea of the presented thesis was to evaluate the full-time form of bachelor's study field of Addictology from the perspective of graduates, and develop recommendations to improve this study field. The main objective was achieved through the evaluation research consisting of the following three research lines: needs analysis, evaluation of satisfaction and process evaluation. Content analysis was used for this purpose and its research sample consisted of official documents concerning the conception of the bachelor's study field of Addictology, namely accreditation files of the bachelor's study field of Addictology from the years 2004, 2007 and 2011, as well as curricula and last syllabi. All documents have been selected by total sampling method. Additional research methods then included questionnaire together with semi-structured interview. The research sample in this case was...