dc.contributor.advisor | Royt, Jan | |
dc.creator | Cimler, Čestmír | |
dc.date.accessioned | 2017-05-26T23:13:16Z | |
dc.date.available | 2017-05-26T23:13:16Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/66274 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá vznikem nových typů výtvarných děl, jejichž úkolem bylo vzbudit v divákovi silnější emocionální zážitek, který ho měl dovést k niternějšímu prožitku nad utrpením Ježíše Krista a Panny Marie. Tyto tzv. devoční zobrazení začly vznikat na přelomu 13. a 14. století v prostředí mendikantských klášterů a řadíme mezi ně typy mystického Ukřižování, Piety nebo těhotné Panny Marie. V této práci je kladen důraz na ikonografický typ Piety. Pieta jakožto truchlící Panna Marie, která drží v náručí mrtvého Ježíše Krista bezprostředně po sejmutí z kříže je aktuálním námětem po celá staletí, neboť vyjadřuje bolest matky nad ztrátou svého jediného syna. Patří tak k nejpůsobivějším motivům výtvarného umění, který lze parafrázovat na strasti obyčejného lidského života. Ve 14. století se námět Piety postupně rozčlenil do tří základních ikonografických typů (vertikální, horizontální a diagonální), nicméně jeho vznik není dodnes vyjasněn. Mimo prací Wilhema Pindera a Lecha Kalinowského nebylo toto téma dosud podrobněji zpracováno. Základním úkolem této práce je vysvětlení terminologie devočního zobrazení i jeho vznik pomocí shrnutí a kritického zhodnocení dosavadní odborné literatury k tomuto tématu. Hlavní náplň práce představuje stručné objasnění vývoje ikonografického typu Piety na třech... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This Bachelor Thesis refers to the genesis of new types of art pieces which were created to excite more emotional experience in the audience connected with the suffering of Jesus and Virgin Mary.Those devotional images like Mystic Crucifiction, Pieta or Maria Gravida began accruing at the turn of the13th and 14th century in the milieu of mendicant monasteries. This Thesis is especially focused on iconography of the Pieta. The mourning Virgin Mary, holding body of the dead Christ is actual theme throughout centuries, expressing the suffering from the lost of her only son. During the 14th century was the theme of Pieta divided into three types (vertical, horizontal and diagonal). Apart form the works of Wilhelm Pinder and Lech Kalinowsky this theme haven't been still compiled. The aim of this thesis is explanation of the terminology of devotional images and it's creation according to the present specialized literature. The main idea of the Thesis is brief clarification of the genesis of iconography of the Pieta (pointed to the three examples from the Czech Republic) and indication of it's function and potential background of creation in the medieval monastic spirituality. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Pieta | cs_CZ |
dc.subject | Panna Marie | cs_CZ |
dc.subject | Ježíš Kristus | cs_CZ |
dc.subject | mystika | cs_CZ |
dc.subject | devoční zobrazení | cs_CZ |
dc.subject | Andachtsbild | cs_CZ |
dc.subject | Piety | en_US |
dc.subject | Virgin Mary | en_US |
dc.subject | Jesus Christ | en_US |
dc.subject | mysticism | en_US |
dc.subject | devotional image | en_US |
dc.subject | Andachtsbild | en_US |
dc.title | Božské i lidské aneb devoční zobrazení ve 14. století s důrazem na vývoj Piety | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2014 | |
dcterms.dateAccepted | 2014-09-02 | |
dc.description.department | Institute of Christian Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.identifier.repId | 149541 | |
dc.title.translated | Divine and human or the devotional image in the 14th century focused on the evolution of the Pieta | en_US |
dc.contributor.referee | Nespěšná Hamsíková, Magdaléna | |
dc.identifier.aleph | 001878095 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Christian Arts | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Christian Arts | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zabývá vznikem nových typů výtvarných děl, jejichž úkolem bylo vzbudit v divákovi silnější emocionální zážitek, který ho měl dovést k niternějšímu prožitku nad utrpením Ježíše Krista a Panny Marie. Tyto tzv. devoční zobrazení začly vznikat na přelomu 13. a 14. století v prostředí mendikantských klášterů a řadíme mezi ně typy mystického Ukřižování, Piety nebo těhotné Panny Marie. V této práci je kladen důraz na ikonografický typ Piety. Pieta jakožto truchlící Panna Marie, která drží v náručí mrtvého Ježíše Krista bezprostředně po sejmutí z kříže je aktuálním námětem po celá staletí, neboť vyjadřuje bolest matky nad ztrátou svého jediného syna. Patří tak k nejpůsobivějším motivům výtvarného umění, který lze parafrázovat na strasti obyčejného lidského života. Ve 14. století se námět Piety postupně rozčlenil do tří základních ikonografických typů (vertikální, horizontální a diagonální), nicméně jeho vznik není dodnes vyjasněn. Mimo prací Wilhema Pindera a Lecha Kalinowského nebylo toto téma dosud podrobněji zpracováno. Základním úkolem této práce je vysvětlení terminologie devočního zobrazení i jeho vznik pomocí shrnutí a kritického zhodnocení dosavadní odborné literatury k tomuto tématu. Hlavní náplň práce představuje stručné objasnění vývoje ikonografického typu Piety na třech... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This Bachelor Thesis refers to the genesis of new types of art pieces which were created to excite more emotional experience in the audience connected with the suffering of Jesus and Virgin Mary.Those devotional images like Mystic Crucifiction, Pieta or Maria Gravida began accruing at the turn of the13th and 14th century in the milieu of mendicant monasteries. This Thesis is especially focused on iconography of the Pieta. The mourning Virgin Mary, holding body of the dead Christ is actual theme throughout centuries, expressing the suffering from the lost of her only son. During the 14th century was the theme of Pieta divided into three types (vertical, horizontal and diagonal). Apart form the works of Wilhelm Pinder and Lech Kalinowsky this theme haven't been still compiled. The aim of this thesis is explanation of the terminology of devotional images and it's creation according to the present specialized literature. The main idea of the Thesis is brief clarification of the genesis of iconography of the Pieta (pointed to the three examples from the Czech Republic) and indication of it's function and potential background of creation in the medieval monastic spirituality. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990018780950106986 | |