Zobrazit minimální záznam

Divine and human or the devotional image in the 14th century focused on the evolution of the Pieta
dc.contributor.advisorRoyt, Jan
dc.creatorCimler, Čestmír
dc.date.accessioned2017-05-26T23:13:16Z
dc.date.available2017-05-26T23:13:16Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/66274
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá vznikem nových typů výtvarných děl, jejichž úkolem bylo vzbudit v divákovi silnější emocionální zážitek, který ho měl dovést k niternějšímu prožitku nad utrpením Ježíše Krista a Panny Marie. Tyto tzv. devoční zobrazení začly vznikat na přelomu 13. a 14. století v prostředí mendikantských klášterů a řadíme mezi ně typy mystického Ukřižování, Piety nebo těhotné Panny Marie. V této práci je kladen důraz na ikonografický typ Piety. Pieta jakožto truchlící Panna Marie, která drží v náručí mrtvého Ježíše Krista bezprostředně po sejmutí z kříže je aktuálním námětem po celá staletí, neboť vyjadřuje bolest matky nad ztrátou svého jediného syna. Patří tak k nejpůsobivějším motivům výtvarného umění, který lze parafrázovat na strasti obyčejného lidského života. Ve 14. století se námět Piety postupně rozčlenil do tří základních ikonografických typů (vertikální, horizontální a diagonální), nicméně jeho vznik není dodnes vyjasněn. Mimo prací Wilhema Pindera a Lecha Kalinowského nebylo toto téma dosud podrobněji zpracováno. Základním úkolem této práce je vysvětlení terminologie devočního zobrazení i jeho vznik pomocí shrnutí a kritického zhodnocení dosavadní odborné literatury k tomuto tématu. Hlavní náplň práce představuje stručné objasnění vývoje ikonografického typu Piety na třech...cs_CZ
dc.description.abstractThis Bachelor Thesis refers to the genesis of new types of art pieces which were created to excite more emotional experience in the audience connected with the suffering of Jesus and Virgin Mary.Those devotional images like Mystic Crucifiction, Pieta or Maria Gravida began accruing at the turn of the13th and 14th century in the milieu of mendicant monasteries. This Thesis is especially focused on iconography of the Pieta. The mourning Virgin Mary, holding body of the dead Christ is actual theme throughout centuries, expressing the suffering from the lost of her only son. During the 14th century was the theme of Pieta divided into three types (vertical, horizontal and diagonal). Apart form the works of Wilhelm Pinder and Lech Kalinowsky this theme haven't been still compiled. The aim of this thesis is explanation of the terminology of devotional images and it's creation according to the present specialized literature. The main idea of the Thesis is brief clarification of the genesis of iconography of the Pieta (pointed to the three examples from the Czech Republic) and indication of it's function and potential background of creation in the medieval monastic spirituality.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectPietacs_CZ
dc.subjectPanna Mariecs_CZ
dc.subjectJežíš Kristuscs_CZ
dc.subjectmystikacs_CZ
dc.subjectdevoční zobrazenícs_CZ
dc.subjectAndachtsbildcs_CZ
dc.subjectPietyen_US
dc.subjectVirgin Maryen_US
dc.subjectJesus Christen_US
dc.subjectmysticismen_US
dc.subjectdevotional imageen_US
dc.subjectAndachtsbilden_US
dc.titleBožské i lidské aneb devoční zobrazení ve 14. století s důrazem na vývoj Pietycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-02
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId149541
dc.title.translatedDivine and human or the devotional image in the 14th century focused on the evolution of the Pietaen_US
dc.contributor.refereeNespěšná Hamsíková, Magdaléna
dc.identifier.aleph001878095
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá vznikem nových typů výtvarných děl, jejichž úkolem bylo vzbudit v divákovi silnější emocionální zážitek, který ho měl dovést k niternějšímu prožitku nad utrpením Ježíše Krista a Panny Marie. Tyto tzv. devoční zobrazení začly vznikat na přelomu 13. a 14. století v prostředí mendikantských klášterů a řadíme mezi ně typy mystického Ukřižování, Piety nebo těhotné Panny Marie. V této práci je kladen důraz na ikonografický typ Piety. Pieta jakožto truchlící Panna Marie, která drží v náručí mrtvého Ježíše Krista bezprostředně po sejmutí z kříže je aktuálním námětem po celá staletí, neboť vyjadřuje bolest matky nad ztrátou svého jediného syna. Patří tak k nejpůsobivějším motivům výtvarného umění, který lze parafrázovat na strasti obyčejného lidského života. Ve 14. století se námět Piety postupně rozčlenil do tří základních ikonografických typů (vertikální, horizontální a diagonální), nicméně jeho vznik není dodnes vyjasněn. Mimo prací Wilhema Pindera a Lecha Kalinowského nebylo toto téma dosud podrobněji zpracováno. Základním úkolem této práce je vysvětlení terminologie devočního zobrazení i jeho vznik pomocí shrnutí a kritického zhodnocení dosavadní odborné literatury k tomuto tématu. Hlavní náplň práce představuje stručné objasnění vývoje ikonografického typu Piety na třech...cs_CZ
uk.abstract.enThis Bachelor Thesis refers to the genesis of new types of art pieces which were created to excite more emotional experience in the audience connected with the suffering of Jesus and Virgin Mary.Those devotional images like Mystic Crucifiction, Pieta or Maria Gravida began accruing at the turn of the13th and 14th century in the milieu of mendicant monasteries. This Thesis is especially focused on iconography of the Pieta. The mourning Virgin Mary, holding body of the dead Christ is actual theme throughout centuries, expressing the suffering from the lost of her only son. During the 14th century was the theme of Pieta divided into three types (vertical, horizontal and diagonal). Apart form the works of Wilhelm Pinder and Lech Kalinowsky this theme haven't been still compiled. The aim of this thesis is explanation of the terminology of devotional images and it's creation according to the present specialized literature. The main idea of the Thesis is brief clarification of the genesis of iconography of the Pieta (pointed to the three examples from the Czech Republic) and indication of it's function and potential background of creation in the medieval monastic spirituality.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990018780950106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV