Barokní kupole a křižovnický kostel sv. Františka z Assisi v Praze
Baroque domes and the St. Francis of Assissi Church in Prague
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/66284/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66284Identifikátory
SIS: 151308
Kolekce
- Kvalifikační práce [2256]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pučalík, Marek
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
2. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
17. století, architektura, baroko v Čechách, kupole, kostel sv. Františka z Assisi, Rytířský řád křížovníků s červenou hvězdou, Carlo Lurago, Jean Baptiste Mathey, Giovanni Domenico OrsiKlíčová slova (anglicky)
17th century, architecture, baroque in Bohemia, dome, St. Francis of Assissi Church, Knights of the Cross with the Red Star, Carlo Lurago, Jean Baptiste Mathey, Giovanni Domenico OrsiTato bakalářská práce se zabývá křížovnickým kostelem sv. Františka z Assisi na Starém Městě pražském jakožto stavbou, kde byla poprvé provedena pravá kupole na tamburu, jejímž autorem je původem vyučený malíř Jean Baptista Mathey. Touto realizací se do Prahy dostává stavba svým architektonickým významem podobná římskému chrámu sv. Petra. V práci budou dále zkoumány snahy o přiblížení se římské architektuře. Zbudování kupole nad chrámovou lodí provázelo architekty působící v Čechách již od počátku 17. století, avšak až s příchodem Matheovým toto snažení dosahuje cíle v podobě pravé kupole. Zaklenout chrámovou loď kupolí se v této době nedaří ani nejznámějšímu architektu Carlu Luragovi, který se o to pokoušel hned na několika stavbách. Svojí snahou se dostává blíže Giovanni Domenico Orsi, kterému se již daří zakomponovat do stavby kupolový útvar, avšak mnoho jeho projektů se do dnešních dob nedochovalo nebo nebylo vůbec realizováno. Kromě samotného chrámu sv. Františka sleduje práce taktéž římské inspirace. Zbudování křižovnického chrámu by totiž nebylo možné bez nejnovějších poznatků o římské architektuře a právě probíhajících stavbách, které si s sebou Mathey z Říma přivezl. Nepochybně mu rukama prošlo mnoho stavebních plánů od Carla Rainaldiho a dalších významných římských architektů činných v...
This bachelor thesis focuses on the St. Francis of Assissi Church in the Old Town of Prague as a building with the first true dome on a drum, constructed by Jean Baptiste Mathey who was originally a painter. Thanks to him Prague got a building that is architecturally as significant as Rome's St. Peter's Basilica. The thesis also researches the attempts to emulate Roman architecture. Architects active in Bohemia had been trying to construct a dome over the nave from the beginning of the 17th century. However, they only accomplished a true dome with the arrival of Mathey. Even Carlo Lurago, who was the best-known architect of the time, didn't succeed to place a dome over the nave, although he tried it on many buildings. Giovanni Domenico Orsi, on the other hand, managed to include a dome-like shape in his buildings, but many of his projects didn't survive to this day or remained on paper. Besides the St. Francis Church itself, this thesis also deals with Roman inspirations. The construction of this church wouldn't have been possible if Mathey hadn't brought with him from Rome the latest knowledge about Roman architecture and buildings being constructed back then. He was undoubtedly influenced by Carlo Rainaldi and other outstanding Roman architects who were active at that time.