Zobrazit minimální záznam

Imagination as a Theological Term
dc.creatorŠmejdová, Barbora
dc.date.accessioned2019-10-16T15:53:17Z
dc.date.available2019-10-16T15:53:17Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/66439
dc.description.abstractThe aim of the rigorous work called Imagination as a Theological Term is to grasp the theme of imagination in the field of theology both in theory and practice. The work is grounded on the theory of imagination of Paul Ricoeur, who approaches the theme from a linguistic perspective. The first chapter, which is devoted to Ricoeur's theory, introduces his concept of narrative, metaphor and symbol. The second chapter deals with the theological reflexion of imagination from the point of view of three authors: J. H. Newman, K. Rahner and H. U. von Balthasar. Newman describes imagination by his distinction of real and notional assent. Rahner introduces the theme from the perspective of various kinds of arts, and von Balthasar comes with a concise project of theological aesthetics. These various points of view enable us to open several important questions. The chapter thus touches the theme of theological language which should appeal not only to the reason of the listeners but also to their heart. After that it shows how various kinds of art speak to us and on which condition they can serve as a theological expression. Finally, it introduces the theme of man as an imaginative being and shows that the language of imagination is also the language of God, who reveals himself to man by his creation, Holy...en_US
dc.description.abstractCílem rigorózní práce Představivost jako teologický pojem je uchopit téma představivosti na poli teologie jak v teoretické tak i v praktické rovině. Práce vychází z teorie představivosti Paula Ricoeura, který pojímá téma z lingvistického hlediska. První kapitola, která je věnována právě Ricoeurově teorii, představuje téma z hlediska teorie vyprávění, metafory a symbolu. Druhá kapitola se věnuje teologické reflexi představivosti z perspektivy tří autorů: J. H. Newmana, K. Rahnera a H. U. von Balthasara. Newman popisuje představivost na základě svého rozlišení mezi reálnou a pojmovou shodou. Rahner se věnuje představivosti z hlediska různých druhů umění a von Balthasar přichází s celým propracovaným konceptem teologické estetiky. Tyto různé pohledy nám nabízejí otevření několika klíčových témat. Kapitola se proto dotýká problematiky jazyka teologie, který nemá pouze působit na rozum posluchačů ale i na jejich srdce. Dále ukazuje, jakým způsobem k nám mluví jednotlivá umění a za jakých podmínek se umění stává teologickým výrazem. V neposlední řadě představuje samotné pojetí člověka jako imaginativní bytosti a objasňuje, že jazyk představivosti je také způsob jakým mluví Bůh k člověku skrze své stvoření, Písmo a nakonec skrze svého Syna. Celá práce je uzavřena třetí kapitolou, která se věnuje přínosu...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.titleImagination as a Theological Termcs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-09
dc.description.departmentDepartment of systematic Theology and Philosophyen_US
dc.description.departmentKatedra systematické teologie a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId153674
dc.title.translatedImagination as a Theological Termen_US
dc.contributor.refereeRyšková, Mireia
dc.identifier.aleph001994413
thesis.degree.nameThLic.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineKatolická teologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineCatholic Theologyen_US
thesis.degree.programTeologiecs_CZ
thesis.degree.programTheologyen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKatolická teologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCatholic Theologyen_US
uk.degree-program.csTeologiecs_CZ
uk.degree-program.enTheologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csCílem rigorózní práce Představivost jako teologický pojem je uchopit téma představivosti na poli teologie jak v teoretické tak i v praktické rovině. Práce vychází z teorie představivosti Paula Ricoeura, který pojímá téma z lingvistického hlediska. První kapitola, která je věnována právě Ricoeurově teorii, představuje téma z hlediska teorie vyprávění, metafory a symbolu. Druhá kapitola se věnuje teologické reflexi představivosti z perspektivy tří autorů: J. H. Newmana, K. Rahnera a H. U. von Balthasara. Newman popisuje představivost na základě svého rozlišení mezi reálnou a pojmovou shodou. Rahner se věnuje představivosti z hlediska různých druhů umění a von Balthasar přichází s celým propracovaným konceptem teologické estetiky. Tyto různé pohledy nám nabízejí otevření několika klíčových témat. Kapitola se proto dotýká problematiky jazyka teologie, který nemá pouze působit na rozum posluchačů ale i na jejich srdce. Dále ukazuje, jakým způsobem k nám mluví jednotlivá umění a za jakých podmínek se umění stává teologickým výrazem. V neposlední řadě představuje samotné pojetí člověka jako imaginativní bytosti a objasňuje, že jazyk představivosti je také způsob jakým mluví Bůh k člověku skrze své stvoření, Písmo a nakonec skrze svého Syna. Celá práce je uzavřena třetí kapitolou, která se věnuje přínosu...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the rigorous work called Imagination as a Theological Term is to grasp the theme of imagination in the field of theology both in theory and practice. The work is grounded on the theory of imagination of Paul Ricoeur, who approaches the theme from a linguistic perspective. The first chapter, which is devoted to Ricoeur's theory, introduces his concept of narrative, metaphor and symbol. The second chapter deals with the theological reflexion of imagination from the point of view of three authors: J. H. Newman, K. Rahner and H. U. von Balthasar. Newman describes imagination by his distinction of real and notional assent. Rahner introduces the theme from the perspective of various kinds of arts, and von Balthasar comes with a concise project of theological aesthetics. These various points of view enable us to open several important questions. The chapter thus touches the theme of theological language which should appeal not only to the reason of the listeners but also to their heart. After that it shows how various kinds of art speak to us and on which condition they can serve as a theological expression. Finally, it introduces the theme of man as an imaginative being and shows that the language of imagination is also the language of God, who reveals himself to man by his creation, Holy...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Katedra systematické teologie a filosofiecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990019944130106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV