dc.contributor.advisor | Karfíková, Lenka | |
dc.creator | Lytvynenko, Viacheslav | |
dc.date.accessioned | 2019-09-20T08:31:42Z | |
dc.date.available | 2019-09-20T08:31:42Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/66967 | |
dc.description.abstract | V této práci se snažíme vyložit Atanášův koncept zbožštění v úzkém vztahu s jeho doktrínou Boha. Zabýváme se otázkou, v čem Atanáš viděl zdroj božství (v obecné podstatě nebo v Otci?), jakým způsobem použil nicejskou formulaci soupodstatnosti a co měl na mysli svou argumentací, že Syn byl stejné božské podstaty jako Otec. Dále zkoumáme, jak Atanášovo chápání Boha ovlivnilo jeho popis spasení jako zbožštění a jakým způsobem usouvztažnil tři hlavní soteriologické aspekty: vztahový, ontologický a právní. Odpověď na tyto otázky hledáme v přezkoumání Atanášovy reakce na pohanský světonázor (v jeho raném pojednání Contra Gentes-De Incarnatione) a na ariánské myšlení (především v jeho Orationes Contra Arianos a několika dalších pozdějších pracích). Sledujeme, jak bylo Atanášovo pojetí Boha v ostrém kontrastu s Ariovou teologií a že jeho interpretace soupodstatnosti je nejsrozumitelnější právě v kontextu jeho anti-ariánských argumentů. Docházíme k závěru, že Atanášovo chápání vztahu Otec-Syn ho přivedlo k uvažování o vtělení a ukřižování v rámci příbuznosti. Na tomto pozadí jsou božské vlastnosti (ať už ontologické nebo právní) svázány se způsobem, jakým se nám Bůh dává a navrací nás do původního stavu příbuznosti s ním. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | cs_CZ |
dc.description.abstract | This study seeks to interpret Athanasius' concept of deification in close connection with his doctrine of God. It asks where Athanasius placed the source of divinity (in the generic essence or the Father?), in which way he used the Nicene homoousios formula, and what he meant by arguing that the Son was equally divine with the Father. It asks further how Athanasius' understanding of God affected the way he described salvation as deification and related three major soteriological aspects to each other: relational, ontological, and juridical. To answer these questions, this thesis examines the way Athanasius responded to the pagan worldview (in his early treatise Contra Gentes-De Incarnatione) and the Arian thought (mainly in his Orationes Contra Arianos and several other later writings). It observes that Athanasius' understanding of God was in sharp contrast to Arius' theology, and that his interpretation of the homoousios formula makes most sense in the context of his anti-Arian arguments. It comes to the conclusion that Athanasius' understanding of the Father-Son relationship led him to consider incarnation and crucifixion within the relational framework. In this framework the qualities of godlikeness (whether ontological or juridical) are tied to the way God gives us himself and restores us to the... | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.title | The Doctrine of God and Deification in Athanasius of Alexandria: Relations and Qualities | en_US |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2014 | |
dcterms.dateAccepted | 2014-09-02 | |
dc.description.department | Katedra filosofie | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Philosophy | en_US |
dc.description.faculty | Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Protestant Theological Faculty | en_US |
dc.identifier.repId | 91319 | |
dc.title.translated | Doktrína Boha a zbožštění podle Atanáše Alexandrijského: vztahy a kvality | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Dudzik, Pavel | |
dc.contributor.referee | Fairbairn, Donald | |
dc.identifier.aleph | 001853576 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Filozofie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Philosophy | en_US |
thesis.degree.program | Philosophy | en_US |
thesis.degree.program | Filozofie | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Evangelická teologická fakulta::Katedra filosofie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Protestant Theological Faculty::Department of Philosophy | en_US |
uk.faculty-name.cs | Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Protestant Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | ETF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Filozofie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Philosophy | en_US |
uk.degree-program.cs | Filozofie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philosophy | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | V této práci se snažíme vyložit Atanášův koncept zbožštění v úzkém vztahu s jeho doktrínou Boha. Zabýváme se otázkou, v čem Atanáš viděl zdroj božství (v obecné podstatě nebo v Otci?), jakým způsobem použil nicejskou formulaci soupodstatnosti a co měl na mysli svou argumentací, že Syn byl stejné božské podstaty jako Otec. Dále zkoumáme, jak Atanášovo chápání Boha ovlivnilo jeho popis spasení jako zbožštění a jakým způsobem usouvztažnil tři hlavní soteriologické aspekty: vztahový, ontologický a právní. Odpověď na tyto otázky hledáme v přezkoumání Atanášovy reakce na pohanský světonázor (v jeho raném pojednání Contra Gentes-De Incarnatione) a na ariánské myšlení (především v jeho Orationes Contra Arianos a několika dalších pozdějších pracích). Sledujeme, jak bylo Atanášovo pojetí Boha v ostrém kontrastu s Ariovou teologií a že jeho interpretace soupodstatnosti je nejsrozumitelnější právě v kontextu jeho anti-ariánských argumentů. Docházíme k závěru, že Atanášovo chápání vztahu Otec-Syn ho přivedlo k uvažování o vtělení a ukřižování v rámci příbuznosti. Na tomto pozadí jsou božské vlastnosti (ať už ontologické nebo právní) svázány se způsobem, jakým se nám Bůh dává a navrací nás do původního stavu příbuznosti s ním. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | cs_CZ |
uk.abstract.en | This study seeks to interpret Athanasius' concept of deification in close connection with his doctrine of God. It asks where Athanasius placed the source of divinity (in the generic essence or the Father?), in which way he used the Nicene homoousios formula, and what he meant by arguing that the Son was equally divine with the Father. It asks further how Athanasius' understanding of God affected the way he described salvation as deification and related three major soteriological aspects to each other: relational, ontological, and juridical. To answer these questions, this thesis examines the way Athanasius responded to the pagan worldview (in his early treatise Contra Gentes-De Incarnatione) and the Arian thought (mainly in his Orationes Contra Arianos and several other later writings). It observes that Athanasius' understanding of God was in sharp contrast to Arius' theology, and that his interpretation of the homoousios formula makes most sense in the context of his anti-Arian arguments. It comes to the conclusion that Athanasius' understanding of the Father-Son relationship led him to consider incarnation and crucifixion within the relational framework. In this framework the qualities of godlikeness (whether ontological or juridical) are tied to the way God gives us himself and restores us to the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakulta, Katedra filosofie | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
dc.identifier.lisID | 990018535760106986 | |