Teaching bilingual adolescents for whom English is a heritage language or who have lived in an Anglophone country, and who are studying in Czech secondary school English classrooms: the students' perspective
Výuka angličtiny na českých středních školách z pohledu bilingvních žáků, kteří mají anglofonního rodiče či žili v anglofonní zemi
diploma thesis (DEFENDED)
Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67377Identifiers
Study Information System: 152372
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Klégr, Aleš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
9. 2. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
žáci s anglofonními rodiči, žáci po návratu z anglofonní země, angličtina jako cizí jazyk, případové studie, angličtina pro rodilé mluvčí, diferenciace výuky, výuka žáků s anglofonními rodiči, vzdělávání nadaných žáků, vzdělávací potřeby žáků, úzkost, motivace, jazyková úroveň, ochabování jazykových schopnostíKeywords (English)
heritage language learners, returnees, English as a foreign language, case study design, English language arts, differentiated instruction, heritage language teaching, gifted education, needs in the language classroom, language anxiety, motivation, language proficiency, language attrition(v češtině) Tato diplomová práce se zabývá otázkami spojenými s výukou angličtiny na českých středních školách v případě studentů s anglofonním rodičem a studentů, kteří pobývali v anglofonní zemi. Cílem práce je prozkoumat zkušenosti a pocity těchto studentů z výuky angličtiny jako cizího jazyka, jejich silné stránky a slabiny v angličtině, jejich postoje ke studiu angličtiny z hlediska motivace a případných obav, jakož i jejich přání ohledně jazykové výuky. Zmíněné otázky jsou zkoumány z pohledu samotných studentů. Teoretická část podává přehled literatury o jazykové výuce dětí rodilých mluvčích a důsledcích zkušenosti s pobytem v zahraničí pro učení. Je také doplněna o diskusi diferencované výuky a výuky jazyků pro mimořádně nadané, což jsou dvě oblasti, které mohou být užitečné při řešení problémů spojených s jazykovou výukou cílové skupiny. Empirická část je kvalitativní a spočívá v analýze podrobných polostrukturovaných rozhovorů se třemi účastníky, studenty pražského gymnázia. Jsou osvětleny souvislosti mezi životními zkušenostmi studentů, jejich obecnými představami o učení jazyků a jejich názory na to, jak má vypadat efektivní jazyková výuka.
(in English) The present thesis explores the issue of teaching heritage language learners and returnee students in English as a foreign language (EFL) classes in Czech secondary schools. The aim of the thesis is to examine the experiences of heritage language learners and returnees in the EFL classroom, their strengths and weaknesses in English, their attitude towards English language learning in terms of potential anxiety and motivation, as well as heritage language learners' wishes in relation to language instruction. These issues are investigated from the perspective of the students themselves. The theoretical part reviews the relevant literature on heritage language acquisition and teaching, and on the effects of experience abroad on language acquisition. Moreover, it is complemented by discussions of differentiated instruction and language education for the gifted, two areas which can prove helpful in terms of finding suitable solutions to the problems encountered by the target population in foreign language classes. The empirical part is qualitative and consists of the analysis of in-depth semi-structured interviews with three participants, gymnázium students from Prague. Insights are provided about the interconnectedness of the students' life experiences, their general beliefs about language...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Maturitní zkouška z českého jazyka v úpravě pro neslyšící ve světle testování češtiny jako cizího jazyka
Defence status: DEFENDEDAndrejsek, Jan (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)Date of defense: 4. 2. 2015Práce se na pozadí dosavadních výzkumů čtenářské gramotnosti u sluchově postižených žáků zabývá modifikovanou maturitní zkouškou z českého jazyka v úpravě pro neslyšící, kterou v České republice skládají neslyšící žáci ve ... -
Teaching English through English
Defence status: DEFENDEDSmejkalová, Julie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Date of defense: 12. 9. 2014Diplomová práce se zabývá rolí cílového jazyka ve výuce angličtiny. Cílem práce je prozkoumat vliv výuky prostřednictvím cílového jazyka na rozvoj komunikativní kompetence žáků prvního stupně základní školy. Teoretická ... -
Úvod do teorie jazykové správnosti
Defence status: DEFENDEDBeneš, Martin (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Date of defense: 23. 6. 2017Introduction to the Theory of Language Correctness. The theme of this Thesis is the novel conceptualization of the subject field, which is, in the Czech context, traditionally dealt with within the theory of language ...