Křižovatky etické výchovy v kontextu České republiky a Německa
Crossroads of the Ethical Education in the Context of the Czech Republic and Germany
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/67491/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67491Identifikátory
SIS: 118177
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Veverková, Kamila
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Učitelství náboženství, etiky a filozofie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra systematické teologie, teologické etiky a teologické filozofie
Datum obhajoby
10. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
etická výchova, mravní výchova, morální vývoj, etika, náboženstvíKlíčová slova (anglicky)
ethical education, moral education, moral development, ethik, religionKřižovatky etické výchovy v kontextu České republiky a Německa Crossroads of the Ethical Education in the Context of the Czech Republic and Germany Ruth Kubíčková Cílem diplomové práce je zmapovat vývoj, proces konsolidace a současnou podobu implementace etické výchovy do vzdělávací soustavy České republiky a Německa a zároveň tak potvrdit tezi a poukázat na fakt, že hodnotová výuka a výchova, včetně jejího úzkého provázání s výukou náboženskou a duchovní dimenzí obecně, tvoří integrální součást systému školního vzdělávání, která podstatným způsobem ovlivňuje formování mravního uvědomění a kompetencí jedince a potažmo tak celé společnosti. První kapitola se zabývá uvedením do dosud ne zcela ustálené odborné terminologie pojící se s etickou výchovou, která je stěžejní jak pro spolupráci interdisciplinární tak mezinárodní. Z kapitoly druhé, věnované utváření systému morálních hodnot, vyplývá, že vedle rodiny, vrstevnických skupin a vlivů makroprostředí je to právě škola, která sehrává v morálním a charakterovém vývoji jedince podstatnou úlohu. V souladu s představenými stádii postupného upevňování morálního uvědomění dítěte, je možno na něj v rámci školy výchovně působit a záměrně tak podporovat žádoucí sociální interakce vedoucí k prosociálnímu chování, stejně jako schopnost samostatného etického...
Křižovatky etické výchovy v kontextu České republiky a Německa Crossroads of the Ethical Education in the Context of the Czech Republic and Germany Ruth Kubíčková The aim of this thesis was to map the development, process of consolidation and current shape of the implementation of ethical education in the educational system of the Czech Republic and Germany. My findings corroborate the thesis that the ethical and values education, in its close relationship with religious education and the spiritual dimension in general, forms an integral part of the school system and has a significant impact on the formation of moral consciousness and competences of an individual and thus the society as a whole. The first chapter introduces the terminology of ethical education which, despite being essential for both interdisciplinary and international cooperation, has not yet been well established in the literature. The second chapter focuses on the formation of values system and shows that besides family, peers and the macro environment it is the school that plays a distinct role in the moral and character development of an individual. In conformity with the presented stages of gradual strengthening of the moral consciousness of a child, the school can designedly support the desired social interactions that lead to...