Teologie stvoření Juliana z Aeclana a její zdroje
The Theology of Creation according to Julian of Aeclanum and its Sources
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68913Identifikátory
SIS: 128567
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hušek, Vít
Ventura, Václav
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Katedra filosofie
Datum obhajoby
25. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Tématem práce je pokus o celkový nárys teologie Juliána z Aeclana, nejvýraznějšího Augustinova protivníka v tzv. pelagiánském sporu, a hledání jejích zdrojů především v protimanichejsky zaměřených dílech vybraných autorů křesťanského Východu (Titus z Bostry, Serapion z Thmuis, Basil z Kaisareie, Eusebios z Emesy) a autorů křestních katechezí antiochijské tradice, zejména Jana Chrysostoma a Theodora z Mopsuestie. Úvodní kapitola práce představuje Juliánovu osobnost a jeho dílo, základní rysy jeho polemiky a vztah k významným předchůdcům i jeho filosofický a exegetický profil. Jádro práce, zachycení Juliánovy teologie, se postupně věnuje pojetí hříchu a svobodné vůle, polemice proti představě dědičného (přirozeného) hříchu a pozitivnímu konceptu křestní milosti, spravedlnosti a přirozenému i zjevenému psanému zákonu, přirozenosti fyzické smrtelnosti, christologii a soteriologii zaměřující se na obranu skutečného Kristova lidství a jeho role příkladu, vzestupnému konceptu milosti začínající na úrovni stvoření a pokračující rozmanitými projevy až k vykupitelské roli Kristově. Srovnání Juliánovy teologické koncepce s jeho východními vzory a paralelami ukazuje na značnou podobnost v řadě témat (hodnocení svobodné vůle a celkové pojetí hříchu, pozitivní zdůvodnění křtu u dětí, fyzická smrtelnost jako součást...
The thesis focuses on the theology of Julian of Aeclanum, the most persistent adversary of Augustine of Hippo in the so-called Pelagian controversy. The aim is to present Julian's theology as a whole and trace its sources, especially in the anti-manichaean works of a group of authors of the Christian East (Titus of Bostra, Serapion of Thmuis, Basil of Kaisareia, Eusebios of Emesa) as well as authors of baptismal catecheses of Antiochian tradition, notably John Chrysostom and Theodore of Mopsuestia. In the first chapter, the personality and oeuvre of Julian of Aeclanum, characteristic traces of his polemic, connections with his important predecessors and his philosophical and exegetical profile are sketched. The core of the work, overview of Julian's theology, concentrates successively on sin and free will, polemic against the notion of inherited (natural) sin and the positive concept of baptismal grace, justice and law in its twofold form, natural as well as written Mosaic law, natural character of physical mortality, christology and soteriology stressing the human nature of Christ and his role of example, and finally, ascensive concept of grace beginning on the level of creation and rising to the redemptive work of Christ. The comparison of Julian's theological concepts with its eastern sources and...