Zobrazit minimální záznam

Czech stained glass windows from 1945 to the present
dc.contributor.advisorPech, Milan
dc.creatorSellami Žďárská, Veronika
dc.date.accessioned2017-05-27T10:12:26Z
dc.date.available2017-05-27T10:12:26Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/69519
dc.description.abstractDiplomová práce se zaměřuje na doposud nezpracované téma. Zabývá se Českou vitráží od roku 1945 až po současnost. Na základě rešerše vitráží do sakrálních a veřejných prostorů či realizací vytvořených pro prezentaci Československa na mezinárodních výstavách vytváří celistvější obraz o vývoji české vitráže v uvedených letech. V první části se práce zabývá obnovou sklářství a odborný škol. Hlavní význam upírá na ateliér Josefa Kaplického na VŠUP v Praze. Zároveň zdokumentuje tvorbu sklářů a výtvarníků v 50. letech. Jako zlomový bod pro vývoj vitráží uvádí EXPO'58. Světová výstava v Bruselu měla vliv na širokou aktivitu českých sklářů v 60. letech 20. století, kteří se začali věnovat inovativním způsobem vitráži do reliéfu pomocí uplatnění dalších experimentálních forem. Dále ukazuje, že v návaznosti na nové technologické inovace se vitráž v 70. a 80. letech 20. století uplatňuje v rekonstruovaných a v nových objektech. Z textu vyplývá, že po sametové revoluci v roce 1989 nastaly změny v přístupu státu k podpoře výzdoby veřejných budov a ve stejném období vznikají soukromé umělecké sklenářské dílny a ateliéry vitráží. Narostl zájem o drobné realizace do soukromého sektoru i o nové vitráže do sakrální architektury, které se rozptýlily po Čechách.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis focuses on a previously untreated topic. It deals with Czech stained glass from 1945 to the present. Based on the exploration of stained glass on both sacral and public premises, as well as on pieces created for the presentation of Czechoslovakia at international exhibitions, it creates a comprehensive picture of the development of Czech stained glass in this period. The first part deals with the renewal of glass making and professional schools. Most attention is paid to Josef Kaplický's studio at the Academy of Arts, Architecture & Design in Prague. The thesis also documents works of glassmakers and artists in 1950s. As a breaking point for the development of stained glass, EXPO'58 is stated. In 1960s, the World Fair in Brussels widely influenced activities of Czech glassmaker who started inserting stained glass innovatively into reliefs using other experimental forms. It also shows that, in connection with new technological innovations in 1970s and 1980s, stained glass was applied in reconstructed and new buildings. The text implies that after the Velvet Revolution in 1989, a change occurred in the State's approach to the support of decorating public buildings, and in the same period, new private artistic glassmaking workshops and stained glass studios were established. There was more...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectsklo,vitráž,oknocs_CZ
dc.subjectumělecké řemeslocs_CZ
dc.subject2. polovina 20. stoletícs_CZ
dc.subjectglassen_US
dc.subjectvitrageen_US
dc.subjectwindowen_US
dc.subjectarts and craftsen_US
dc.subjectthe 2nd half of theen_US
dc.titleČeská vitráž od roku 1945 až po současnostcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-02
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId120577
dc.title.translatedCzech stained glass windows from 1945 to the presenten_US
dc.contributor.refereeMergl, Jan
dc.identifier.aleph001878113
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zaměřuje na doposud nezpracované téma. Zabývá se Českou vitráží od roku 1945 až po současnost. Na základě rešerše vitráží do sakrálních a veřejných prostorů či realizací vytvořených pro prezentaci Československa na mezinárodních výstavách vytváří celistvější obraz o vývoji české vitráže v uvedených letech. V první části se práce zabývá obnovou sklářství a odborný škol. Hlavní význam upírá na ateliér Josefa Kaplického na VŠUP v Praze. Zároveň zdokumentuje tvorbu sklářů a výtvarníků v 50. letech. Jako zlomový bod pro vývoj vitráží uvádí EXPO'58. Světová výstava v Bruselu měla vliv na širokou aktivitu českých sklářů v 60. letech 20. století, kteří se začali věnovat inovativním způsobem vitráži do reliéfu pomocí uplatnění dalších experimentálních forem. Dále ukazuje, že v návaznosti na nové technologické inovace se vitráž v 70. a 80. letech 20. století uplatňuje v rekonstruovaných a v nových objektech. Z textu vyplývá, že po sametové revoluci v roce 1989 nastaly změny v přístupu státu k podpoře výzdoby veřejných budov a ve stejném období vznikají soukromé umělecké sklenářské dílny a ateliéry vitráží. Narostl zájem o drobné realizace do soukromého sektoru i o nové vitráže do sakrální architektury, které se rozptýlily po Čechách.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on a previously untreated topic. It deals with Czech stained glass from 1945 to the present. Based on the exploration of stained glass on both sacral and public premises, as well as on pieces created for the presentation of Czechoslovakia at international exhibitions, it creates a comprehensive picture of the development of Czech stained glass in this period. The first part deals with the renewal of glass making and professional schools. Most attention is paid to Josef Kaplický's studio at the Academy of Arts, Architecture & Design in Prague. The thesis also documents works of glassmakers and artists in 1950s. As a breaking point for the development of stained glass, EXPO'58 is stated. In 1960s, the World Fair in Brussels widely influenced activities of Czech glassmaker who started inserting stained glass innovatively into reliefs using other experimental forms. It also shows that, in connection with new technological innovations in 1970s and 1980s, stained glass was applied in reconstructed and new buildings. The text implies that after the Velvet Revolution in 1989, a change occurred in the State's approach to the support of decorating public buildings, and in the same period, new private artistic glassmaking workshops and stained glass studios were established. There was more...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990018781130106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV