Psychologické aspekty integrace dítěte se SMA na druhém stupni základní školy
The Psychological Aspects of Integration of a Child with Spinal Muscular Atrophy at the Secondary Level Education
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69575Identifiers
Study Information System: 135554
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Dočkal, Jan
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
24. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce sleduje psychologické aspekty integrace dospívající dívky se spinální svalovou atrofií na druhém stupni základní školy. Teoretická část se zabývá vymezením sociálně-psychologického prostředí integrace na základní škole; podává obecné informace o spinální svalové atrofii (SMA) se zaměřením na fyzickou aktivitu a funkční schopnosti dospívajícího dítěte se SMA, dále se zabývá osobností dospívajícího dítěte trpící progredujícím nevyléčitelným onemocněním, jeho komunikací s ostatními lidmi a tématem smrti z pohledu těžce nemocného dospívajícího dítěte. Praktická část obsahuje kazuistiku integrace čtrnáctileté dívky s diagnostikovanou SMA I.-II. typu se zaměřením na psychicky náročné situace a na jejich základě diskuzi o vhodných opatřeních. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
My bachelor thesis analyzes the psychological aspects of integration of a teenage girl with spinal muscular atrophy at the secondary level education. The theoretical part is aimed at defining the socio- psychological environment of integration in a common elementary school, and provides general information on spinal muscular atrophy (SMA), with a focus on physical activity and functional capacity of a teenage child with the disease. The thesis discusses the personality of a teenage child suffering from an incurable progressive disease, her communications with other people and the topics of terminal stages including death from the perspective of an adolescent and seriously ill child. The practical part of the thesis deals with a case study of a fourteen year old girl diagnosed with SMA types I. and II., and it is followed by a discussion on appropriate measures. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)