Zobrazit minimální záznam

Impact of Number of Scale Points on Attitude Measurement
dc.contributor.advisorRemr, Jiří
dc.creatorBláhová, Vendula
dc.date.accessioned2024-08-08T09:38:16Z
dc.date.available2024-08-08T09:38:16Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/69610
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje hodnotícím škálám, které jsou široce využívané při měření postojů, konkrétně vlivu jejich délky (počtu bodů) na měření, a to z hlediska kognitivních procesů probíhajících v myslích respondentů i dopadu na získaná data. Hypotézy, formulované na základě studia literatury a testované pomocí dat získaných ze split ballot experimentu a kognitivních rozhovorů, se týkají vzájemné srovnatelnosti výsledků, rozložení odpovědí a náročnosti úlohy. Pro práci je zvolen aplikační příklad z prostředí výzkumu trhu, tzv. Net Promoter Score, vyjadřující míru ochoty doporučit využívanou službu či společnost. Pro ten je originálně využívána jedenáctibodová škála od 0 do 10, která je zde pomocí různých rekódů a přeškálování porovnávána s pětibodovou škálou od 1 do 5. Práce ukazuje, že odpovídání na jedenáctibodové a pětibodové škále znamená pro respondenty dvě odlišné kognitivní úlohy, přičemž odpovídání na delší škále je o něco náročnější, ale ve vnímání respondentů přesnější, a že získaná data se od sebe liší z hlediska rozložení odpovědí - na krátké škále je více zastoupena střední a maximální pozitivní hodnota, zatímco na dlouhé respondenti častěji volí méně silné pozitivní hodnoty.cs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with the rating scales, which are widely used in the attitude measurement, namely with the impact of their length (number of scale points) on measurement, both in terms of cognitive processes in the minds of respondents and impact on the data. Hypotheses, formulated on the basis of the literature and tested using data obtained from a split ballot experiment and cognitive interviews, are related to the comparability of results, distribution of responses and task demands. The Net Promoter Score from the environment of market research, expressing respondent's willingness to recommend a service or company used, is used as an application example. It originally uses 0 to 10 eleven-point scale which is here compared to five-point scale from 1 to 5 using various recoding and rescaling techniques. Analysis shows that rating on eleven-point and five-point scales means two different cognitive tasks for respondents (eleven-point scale is a bit more demanding but more accurate in respondents perception) and that the data differ from each other in terms of distribution of responses - on short range scale, midpoint and extreme positive category are selected more often, while on eleven-point scale, milder positive points are used more often.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectHodnotící škálycs_CZ
dc.subjectpočet bodů na škálecs_CZ
dc.subjectměření postojůcs_CZ
dc.subjectsplit ballot experimentcs_CZ
dc.subjectkognitivní procesycs_CZ
dc.subjectkognitivní rozhovorycs_CZ
dc.subjectRating scalesen_US
dc.subjectnumber of scale pointsen_US
dc.subjectattitude measurementen_US
dc.subjectsplit ballot experimenten_US
dc.subjectcognitive processesen_US
dc.subjectcognitive interviewsen_US
dc.titleVliv délky škály na měření postojůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-23
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId137366
dc.title.translatedImpact of Number of Scale Points on Attitude Measurementen_US
dc.contributor.refereeSoukup, Petr
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje hodnotícím škálám, které jsou široce využívané při měření postojů, konkrétně vlivu jejich délky (počtu bodů) na měření, a to z hlediska kognitivních procesů probíhajících v myslích respondentů i dopadu na získaná data. Hypotézy, formulované na základě studia literatury a testované pomocí dat získaných ze split ballot experimentu a kognitivních rozhovorů, se týkají vzájemné srovnatelnosti výsledků, rozložení odpovědí a náročnosti úlohy. Pro práci je zvolen aplikační příklad z prostředí výzkumu trhu, tzv. Net Promoter Score, vyjadřující míru ochoty doporučit využívanou službu či společnost. Pro ten je originálně využívána jedenáctibodová škála od 0 do 10, která je zde pomocí různých rekódů a přeškálování porovnávána s pětibodovou škálou od 1 do 5. Práce ukazuje, že odpovídání na jedenáctibodové a pětibodové škále znamená pro respondenty dvě odlišné kognitivní úlohy, přičemž odpovídání na delší škále je o něco náročnější, ale ve vnímání respondentů přesnější, a že získaná data se od sebe liší z hlediska rozložení odpovědí - na krátké škále je více zastoupena střední a maximální pozitivní hodnota, zatímco na dlouhé respondenti častěji volí méně silné pozitivní hodnoty.cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with the rating scales, which are widely used in the attitude measurement, namely with the impact of their length (number of scale points) on measurement, both in terms of cognitive processes in the minds of respondents and impact on the data. Hypotheses, formulated on the basis of the literature and tested using data obtained from a split ballot experiment and cognitive interviews, are related to the comparability of results, distribution of responses and task demands. The Net Promoter Score from the environment of market research, expressing respondent's willingness to recommend a service or company used, is used as an application example. It originally uses 0 to 10 eleven-point scale which is here compared to five-point scale from 1 to 5 using various recoding and rescaling techniques. Analysis shows that rating on eleven-point and five-point scales means two different cognitive tasks for respondents (eleven-point scale is a bit more demanding but more accurate in respondents perception) and that the data differ from each other in terms of distribution of responses - on short range scale, midpoint and extreme positive category are selected more often, while on eleven-point scale, milder positive points are used more often.en_US
uk.file-availabilityP
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.embargo.reasonThe annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.en
uk.embargo.reasonPřílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.cs
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990017869690106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV