Mediální výchova a digitální gramotnost nevidomých středoškoláků
Media education and digital literacy of blind high school students
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69649Identifikátory
SIS: 139313
Kolekce
- Kvalifikační práce [18346]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šťastná, Lucie
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
25. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mediální výchova, digitální gramotnost, mediální gramotnost, digitální média, nevidomí, zrakově postižení, kvalitativní obsahová analýzaKlíčová slova (anglicky)
media education, digital literacy, media literacy, digital media, blind people, visually impaired people, qualitative content analysisDiplomová práce se zabývá problematikou mediální výchovy nevidomých středoškolských studentů, a to zejména v aktuálním kontextu digitálních médií. V teoretické části text pojednává především o problematice vzdělávání zrakově postižených osob, o zařazení průřezového tématu Mediální výchova do výuky českých základních a středních škol a také o specificích digitálních médií a širokých možnostech jejich využití zrakově postiženými jedinci. Ve druhé části práce jsou detailněji prozkoumány jednotlivé složky digitální gramotnosti nevidomých středoškoláků. Jako výzkumná metoda byla zvolena metoda polostrukturovaných rozhovorů. Rozhovory byly provedeny s desítkou zrakově postižených středoškolských studentů a následně podrobeny kvalitativní obsahové analýze. Hlavním cílem práce je upozornit na specifika vztahu nevidomých k digitálním médiím a zdůraznit význam mediální výchovy v této souvislosti.
The paper addresses issues of media education in blind high-school students, especially in the topical context of digital media. The theoretical part devotes to problems of education of visually impaired persons. Next, concern the subsumption of media education as a cross- sectional subject into Czech primary and high-schools education. This part is also concerned with specific digital media and extensive opportunities of its utilization for visually impaired persons. In the experimental part of the paper, discrete components of digital literacy of sightless high-school students are analysed. The method of focused (semi-structured) interviews was selected. Interviews were executed with ten visually impaired high-school students and subsequently analysed with the help of qualitative content analysis. The aim of the paper is to give a notice on dependence of blind people to digital media and its specifics and, in this conjunction, emphasise the importance of media education.