Konstruování mediální reality při odvolávání Mirka Topolánka
Construction of Media Reality during Mirek Topolánek's Resignation Period
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69673Identifikátory
SIS: 97719
Kolekce
- Kvalifikační práce [18346]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nečas, Vlastimil
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
24. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
konstrukce reality, nastolování agendy, zpravodajské hodnoty, mýtus, bulvarizace, Mirek Topolánek, ODS, kritická analýza diskursu, kritická lingvistika, sémiotická analýzaKlíčová slova (anglicky)
construction of reality, agenda setting, news values, myth, tabloidization, Mirek Topolánek, ODS, Critical Discourse Analysis, Critical Linguistics, Semiotic AnalysisDiplomová práce Konstruování mediální reality při odvolávání Mirka Topolánka se věnuje analýze celkem 294 mediálních výstupů publikovaných či odvysílaných mezi 20. březnem a 1. dubnem roku 2010, týkajících se odchodu Mirka Topolánka z pozic v ODS v souvislosti s jeho výroky pro časopis LUI na téma židovské víry, homosexuální orientace či voličů ČSSD. Teoretická část práce přibližuje témata související s konstrukcí reality v díle Petera L. Bergera a Thomase Luckmanna, mediální rutiny, které s popsaným jevem souvisejí, a vznik mýtů dle Rolanda Barthese. Výzkumná část práce využívá propozic kritické analýzy diskursu s důrazem na kritickou lingvistiku k izolaci diskursů, které vytvářely souvislost mezi Topolánkovými výroky pro časopis LUI a jeho odchodem z ODS a politiky vůbec. Dílčí analýza se také zabývá sbližováním prostředků užívaných bulvárními a nebulvárními médii. Konečně sémiotická analýza se soustředí na karikatury Mirka Topolánka a identifikuje mýty, na základě nichž byla vnímána jeho image a možnost dalšího uplatnění v politice.
The thesis Construction of Media Reality during Mirek Topolánek's Resignation Period analyses a total of 294 instances of media output published or broadcast between 20th March and 1st April 2010 and dealing with Mirek Topolanek's resignation from his positions within the ODS in the context of his statements for LUI Magazine. The interview dealt with the Jewish faith, homosexual orientation or the voters of the ČSSD. The theoretical part of the thesis elucidates themes related to the construction of reality as described by Peter L. Berger and Thomas Luckmann, media routines, which can contribute to this phenomenon, and the creation of myth according to Roland Barthes. The research part of the thesis uses the propositions of Critical Discourse Analysis with an emphasis on Critical Linguistics, to isolate discourses, which were used to establish a connection between Topolánek's statements for LUI Magazine and his exit from the ODS and politics in general. A partial analysis also notices how the linguistic tools of tabloid and non-tabloid media were brought closer together. Finally, the Semiotic Analysis focuses on the caricatures of Mirek Topolánek and identifies myths which served as a basis for perceiving his image and the possibility of his further political career.