Status populární kultury v současném českém tisku : obsah médií a představy novinářů
The status of popular culture incontenporary czech press:the media content and ideas of journalists
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70462Identifikátory
SIS: 125951
Kolekce
- Kvalifikační práce [18347]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmejkalová, Jiřina
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
25. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
populární kultura, vyšší kultura, rámcová analýza, televizní show, novinář, tiskKlíčová slova (anglicky)
popular culture, high culture, frame analysis, TV show, journalist, pressTato práce definuje široký fenomén populární kultury a sleduje způsob, jakým je vyobrazován v současném českém tisku. V první kapitole je populární kultura definována na základě hlavních teoretických východisek. Následně je uvedena do souvislosti s mediálním publikem v masové společnosti, přičemž je zdůrazněno také vymezení popkultury ve vztahu k vyšší kultuře. Teoretickou část práce uzavírá pojednání o roli tisku při definování populární kultury v současné společnosti. Jádro empirické části práce pak tvoří rámcová analýza vybraných periodik napříč spektrem českých deníků (Blesk, Lidové noviny, Mladá fronta Dnes) a týdeníků (Instinkt, Kulturní týdeník A2, Reflex), která zjišťuje, jakým způsobem je populární kultura současným čtenářům předkládána. Analyzovány jsou články publikované v období vysílání první řady sledované popkulturní události reprezentované televizní show StarDance...Když hvězdy tančí. Zjištěné rámce jsou interpretovány v kontextu teoretických konceptů a následně jsou prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů konfrontovány s pohledem novinářů, kteří o populární kultuře každodenně píší, zároveň však v určitém smyslu představují kulturní elitu. Cílem je v návaznosti na analýzu obsahu článků zjistit, jak novináři sami vnímají populární kulturu a jak k jejímu zobrazování v tisku...
This thesis defines wide phenomenon of popular culture and follows the way it is represented in current Czech press. The initial part of the thesis defines popular culture based on the main theoretical grounds. After that popular culture is put in context of the mass society media audiences and emphasize the delimitation of pop culture versus high culture. The theoretical part of the thesis is closed by chapter concerning the role of the press in the process of defining the popular culture in current society. The main focus of the empirical part lies on frame analysis across the spectrum of Czech dailies (Blesk, Lidové noviny, Mladá fronta Dnes) and weeklies (Instinkt, Kulturní týdeník A2, Reflex) that examines how the popular culture is presented to the current readership. The analysed articles were published at the time of broadcasting of the first series of the examined pop cultural event represented by a TV show "StarDance…Když hvězdy tančí". The discovered framework is interpreted in context of the theoretical concepts and subsequently it is confronted with a point of view of the current journalists (by means of semi-structured interviews), who write about popular culture on everyday basis and who in a sense represent a cultural elite themselves. The main goal is to find out (in connection...