Reprezentace protivníků v počítačových hrách žánru first-person shooter
Representation of opponents in first-person shooter video games
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71081Identifiers
Study Information System: 139114
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Švelch, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
26. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Počítačové hry, nová média, reprezentace, protivníci, stereotypy, kontroverzeKeywords (English)
Video games, new media, representation, opponents, stereotypes, controversyPráce se zaměřuje na reprezentaci protivníků v počítačových hrách žánru first-person shooter. Dává si za cíl vyzkoumat nástroje, podle kterých tvůrci počítačových her vybírají do svých titulů nepřátele a v jakém stylu je prezentují. Využívá při tom žánr first-person shooter, ve kterém má hráč s nepřítelem nejbližší vizuální kontakt. Cílem práce je popsání typických protivníků v počítačových hrách a zjištění, proč právě tito protivníci jsou často nejvíce zastupovaní. Zvláštní pozornost je pak věnována hrám, které při zobrazování protivníků použily originální přístup. Práce se dále soustředí na popsání nejčastějších stereotypů, které tvůrci her využívají a jaké funkce při prezentování nepřátel plní. Konkrétně se jedná o stereotypy převážně rasové či národnostní. Kromě toho se snaží předložit i kritiku zmíněných stereotypů, včetně možných dopadů na hráče, a pokouší se odhadnout, zda v budoucnosti na jejím základě dojde k nějakým změnám. Dalším zkoumaným tématem jsou počítačové hry, které výběrem protivníků vyvolaly kontroverzi, nejčastěji se projevující morálními dilematy, které hry před hráče stavějí. Na základě poznatků z odborné literatury a samotné analýzy her pak práce zjišťuje, jaké jsou hlavní důvody reprezentace určitých nepřátel a jaké emocionální dopady na hráče z toho mohou plynout.
Work focuses on representation of opponents in first-person shooter video games. It aims to discover tools, which developers of video games use to choose specific enemies for their games and in which way they present them. First-person shooters are used for this purposes because players have closest visual contact with opponents in this genre. The aim of this work is to describe most typical opponents in video games and to find out why this exact enemies are usualyy the most portrayed. Special attention is paid to video games which used original attitude for creating enemies. Work than focuses on most frequent stereotypes in opponents presentation, mostly racial and national, which are used by developers and what function they have. Than it gives room for critics of such stereotypes and tries to estimate if these critics can result in some changes in the future. Video games which created controversy by representation of specific enemies are subject of next topic. These games often put players in position of moral dilemma. On the base of research from literature and analysis of video games this work focuses on main reasons of representation of concrete enemies and what emotional impact it can have on players.