Nová média shromažďující informace o svém publiku a vztah uživatelů k bezpečnosti dat: kvalitativní studie
New media gathering users data and the attitude of users towards internet security: qualitative study
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71117Identifikátory
SIS: 139230
Kolekce
- Kvalifikační práce [18347]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Karaščáková, Zuzana
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
27. 1. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Soukromí, kontext, osobní data, nová média, bezpečnost dat, kvalitativní výzkum,Google, FacebookKlíčová slova (anglicky)
Privacy, context, personal data, new media, data security, qualitative research,Google, FacebookV teoretické části práce se věnuji tématu nových médií a způsobům, jakými pracují se soukromím svých uživatelů. Na příkladech aplikací jako Facebook, nebo nástrojů od Googlu, poukazuji na stav, jak intenzivní a rozsáhlé informace charakteru osobních dat jsou ukládány na servery poskytovatelů. Tyto informace jsou nejen dlouhodobě sbírány, ale také analyzovány a vyhodnocovány. Soukromé firmy využívají data svých uživatelů v takové míře jako nikdy nikdo předtím. Nová média tak svou činností přináší nové otázky, pramenící z obav z možného zneužití těchto dat. V práci dále zmiňuji několik vybraných medializovaných kauz, které se nějakým způsobem dotýkají tématu soukromí a ochrany osobních dat. V praktické části práce pak prostřednictvím kvalitativního výzkumu zjišťuji, jak otázku ochrany soukromí na internetu a bezpečnosti dat vnímají různé skupiny uživatelů a jak své chování vysvětlují. Zajímá mne, zdali ochranu soukromí ve své činnosti na internetu považují za důležité téma a jestli svou aktivitu v tomto kontextu nějak cíleně regulují či omezují. Pro výzkum jsem vybral dvě skupiny respondentů - mladší uživatele do 37 let a starší ve věku 55 a více. Formou polostrukturovaného rozhovoru jsem pak od respondentů zjišťoval informace. Ty jsem posléze podrobil analýze a vytvořil z nich nové závěry.
The theoretical part of the thesis analyzes the topic of new media and how it works with the privacy of its users. On the examples of applications such as Facebook, or Google services, I refer to the intensive and extensive kind of private information, that are stored on the provider's servers. All these data are not just gathered, but also analyzed and evaluated. Private companies use data of its users in such extension like never before. New media and their activities raises new questions about possible misuse of such data. In this thesis I mention a few examples that are somehow related to the topic of privacy and personal data protection. In the practical part I use the tools of qualitative research to explore how the issue of online privacy and data security is perceived by different user groups and how they explain their behavior. I examined whether the privacy issue is an important one and if their online activity in this context is somehow particularly regulated or restricted. For research I chose two groups of respondents - younger users up to 37 years of age and older aged 55 +. I get information from the respondents in the form of semi-structured interview. These were analyzed and I created new conclusions from it.